Komms nyhetsbrev #mars 2024
På Wallingatan 38 finns en skatt, vikten av att vara ARU-certifierad och vilka varumärken och byråer är nominerade i Guldägget 2024?
Skatten på Wallingatan
Eller ja, skatt och skatt men det rör sig om ett stycke reklamhistoria! En bunt av medlemstidningen ”Meddelandet” från 1970 och framåt som Komm fick som gåva av en anonym givare för några år sedan.
Glåpord om Guldägget, avhyvlingar av varumärken och annonser som hade fått Reklamombudsmannen att trilla baklänges. Är ni nyfikna på innehållet?
Har det någonsin varit viktigare att vara ARU-certifierad?
ARU-kompetens är sedan 20 år tillbaka ett krav för medlemskap i Sveriges Kommunikationsbyråer.
ARU står för Ansvarig Reklamutgivare, och är en utbildning som omfattar de viktigaste rättsområdena som främst produktionsledare, projektledare och ledning på kommunikationsbyråer i dag måste ha koll på. Inte minst för att fortsatt vara relevanta och kompetenta leverantörer!
Och ingen har väl undgått den stora regelmassa – framför allt EU-relaterad – som på senare tid trätt i kraft eller som är nära förestående. Digital Service Act (DSA) som nu gäller fullt ut och EU:s AI-förordning – världens första AI-lagstiftning, Green Claims-direktivet och Empowering Consumers in the Green Transition-direktivet. Bara för att nämna några av de nya regelverk som kommer bli en realitet inom de närmaste två åren.
ARU-kursen omfattar idag – förutom marknadsrätten och speciallagstiftning för vissa typer av varor – självklara områden och mediekanaler inom marknadskommunikation, såsom sociala medier och influencer marketing, dataskyddslagstiftningen, hållbarhets- och miljöpåståenden, en upphovsrätt i förändring i och med AIs intåg osv.
VARU
Eftersom lagstiftning och praxis förändras är det också ett krav från Sveriges Kommunikationsbyråer att ARU-kompetensen uppdateras och kompletteras vart fjärde år, med så kallad VARU – Vidareutbildning av Ansvarig Reklamutgivare. VARU-kursen är en heldagsutbildning och erbjuds direkt av Sveriges Kommunikationsbyråer.
Vilka är nominerade i Guldägget 2024?
Med risk för besvikelse så kommer du inte få reda på det i skrivande stund men den goda nyheten är att du kan bli bland de första.
Onsdagen den 20 mars kl 17.00 öppnar vi dörrarna till årets nomineringsvernissager i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Tillsammans med branschkollegor och uppdragsgivare, som vet att kreativitet är en viktig investering och lönar sig, hyllar vi och inspireras av smarta kommunikationslösningar tillsammans. Vi hoppas att vi träffar dig där!
Läs mer om Guldägget på www.guldagget.se.
Aktuella händelser i komm-kalendern
- 7 mars: Deadline 1: Cannes Lions
- 8 mars: Deadline: Kycklingstipendiet
- 12 mars: Deadline YouTube Works (Förlängd från 8 mars)
- 14 mars: ICC Kurs Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat
- 15 mars: ARU – Distans Kursstart
- 20 mars: Nomineringsvernissager Guldägget 2024
- 21 mars: Deadline 2: Cannes Lions
- Se alla händelser i Komms kalender
Cannes Lions 2024
Cannes Lions är den internationellt sett mest prestigefyllda och omfattande kommunikationstävlingen och samlar deltagare från hela världen.
Vi är stolta över att sedan 20 år tillbaka vara den svenska representanten för Cannes Lions Festival of Creativity. Som officiella representanter stöttar vi svenska byråer och företag med att få ut det mesta av sin Cannes Lions-upplevelse, före Cannes, i Cannes och efter Cannes.
CommToAct
Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)
Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media.
Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.