Om oss

Komm är en branschorganisation för byråer och företag i hela Sverige som jobbar med marknadsföring och kommunikation.

Idag är vi nästan 250 medlemsföretag. Vi hjälper våra medlemmar att skapa bättre kommunikation och bättre affärer. Både för sig själva och för sina kunder. Kanske kan vi hjälpa dig också?

Komm erbjuder verktyg, tjänster och förmåner som hjälper våra medlemmar att utveckla sin byrå och bli en vassare, proffsigare och mer respekterad partner på marknaden; en partner som levererar ett tydligare och mer relevant värde. Vi arbetar för sundare samarbeten mellan uppdragsgivare och byrå och driver hela branschen framåt genom att stötta, utbilda och inspirera medlemsbyråer till att bli mer professionella, kreativa, hållbara, inkluderande och lönsamma.

Vi driver viktiga branschövergripande frågor och arbetar för att öka förståelsen och kunskapen för den goda kommunikationens kraft och roll. Något som i förlängningen hjälper till att utveckla hela branschen samt öka värdet och betalningsviljan för våra medlemmars tjänster.

Allt med målet att få en mer kreativ, inkluderande och hållbar bransch – och för att skapa såväl bättre kommunikation som bättre affärer.

Nyhet

Effekt

Biljetterna till EFFDay 2024 har släppts!

Den 3 september är det dags för EFFDay – årets effektevent. För femte året samlar vi branschen under en fullspäckad dag för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknads­investeringar. 

Nyhet

Hållbarhet

Hjälp oss kartlägga kunskapsbehov inom miljö- och hållbarhets­kommunikation

Svara på vår undersökning om hur ni jobbar med, mäter och kommunicerar miljö- och hållbarhets­frågor. Syftet är att kartlägga kunskapsbehov för att kunna stötta branschen och utveckla en kunskapsplattform. Det tar ca 7 min att gå igenom frågorna och det är totalt 17 frågor.

Nyhet

16.05.24

Komms nyhetsbrev #maj 2024

Välkomna till eventet som hyllar och firar unga kreatörer, ny medieguide för inluderande kommunikation och platsen för banbrytande svensk kommunikation!

Nyhet

08.05.24

EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter agerar mot 20 flygbolag för greenwashing

Flygbolagens påståenden om att koldioxidutsläpp från flygresor kan kompenseras genom klimatprojekt eller genom användning av hållbara bränslen, där konsumenter kan bidra genom att betala en tilläggsavgift, befaras i många fall vara vilseledande. 

Nyhet

06.05.24

Här presenteras årets Young Lions jury

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande kommunikations­tävlingen och samlar deltagare från hela världen, under festivalveckan arrangeras även tävlingen för unga kreatörer, Young Lions. Komm är stolta över att vara Sveriges representant för tävlingen för 20:e året i rad och presenterar idag juryn för Young Lions Sweden samt bjuder in branschen till årets prisutdelning den 21 maj.

Nyhet

Hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People – med fokus på social hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknads­avdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknads­- och kommunikations­bransch­en.

Nyhet

26.04.24

Ny hemsida presenterar banbrytande svensk kommunikation

I samband med Guldäggsgalan 25 april, i regi av Komm, Sveriges Kommunikations­byråer, valdes två nya medlemmar in i Platinaakademin, art director Sophia Lindholm och copywriter Martin Ringqvist. Samtidigt öppnade efter nästan två års arbete en ny hemsida som dokumenterar epokgörande svensk kommunikation i form av arbeten av akademins medlemmar, avsedd att vara en inspirationskälla för nya generationer kreatörer och för intresserade i omvärlden.

Nyhet

Tävlingar

Här presenteras alla vinnare i Guldägget 2024

Under torsdagskvällen den 25 april arrangerades den 63:a upplagan av Guldägget. Kvällen leddes av Emma Molin och vi presenterar här samtliga av 2024 års Guldäggsvinnare.

Nyhet

19.04.24

Förtydligande från ICC gällande AI (Nu med svensk översättning)

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.

Nyhet

19.04.24

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!