Komms nyhetsbrev #april 2024

CommToAct förstärks & får EU-stöd, briefsläpp i Young Lions och snart dags för årets stora gala

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer.

Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna. Det är med glädje vi ser att intresset för initiativet växer med nya initiativtagare och fler anslutna varumärken och byråer.

Årets Young Lions brief är släppt

Idag släpps briefen till 2024 års Young Lions Sweden tävling. Sveriges Kommunikationsbyråer, som har arrangerat tävlingen sedan 2003, är glada att återigen ha med TV4 som partner i denna prestigefyllda och uppskattade tävling för unga kreatörer under 30 år. Tävlingskategorierna är Design, Film, Media och Digitalt.

Årets ideella uppdragsgivare är organisationen Drömstort som motiverar ungdomar att våga drömma och tro på sig själva.  

Snart dags för Guldäggsgalan 2024

25 april är det dags för årets Guldäggsgala på Stockholm Waterfront Congress Centre. Under kvällen kommer vi att dela ut Guldägg, Silverägg och Diplom i kategorierna Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Förpackningsdesign, Effekt, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Kortare filmer, Längre filmer, PR och Utomhus.

Dessutom delas specialpriserna Guldskrift, Guldblick, Omställningsägget, Platinaägget och Kycklingstipendiet ut.

Förtydligande från ICC gällande AI

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.  

Empati, åh fan-faktorn och vikten av det mänskliga samtalet 

Komm är sedan 2004 representanter för Cannes Lions som även arrangerar Dubai Lynx, tävlingen som belönar Mellanöstern och Nordafrikas mest kreativa och innovativa kommunikation. I år satt Johanna Lindberg, Head of Comms Strategy på Abby World, i PR juryn.

Aktuella händelser i komm-kalendern

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) 

Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media. 

Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. 

Senast uppdaterad 16.04.24

Publicerad 12.04.24