Komms nyhetsbrev #Oktober 2025

Black Friday: prissänkningar
Snart är det dags för Black Friday igen och kanske sitter du i skrivande stund och förbereder kampanjerna? Här är några tips kring prissättningar!
Ett återkommande problem har varit att företag höjer priserna i förväg för att sedan locka med ”fejkrea”. Prissänkningar är reglerat i flera lagar och Konsumentverket arbetar mycket aktivt med tillsynen.
Det finns flera fallgropar som företag ofta missar, till exempel hur nära priserna ska stå varandra, hur de får presenteras visuellt, och vilka typer av jämförelsepriser som inte är tillåtna.
Logga in på våra medlemssidor där du hittar allt du behöver tänka på inför Black Friday:
- Vad som räknas som ”tidigare lägsta pris”
- Hur du får visa procentsatser och överkryssade priser
- Vad Konsumentverket säger om rekommenderade priser
- Samt en övergripande sammanfattning
AI-juridik i praktiken MarLaw
Missa inte denna chans när MarLaw bjuder in till ett kostnadsfritt webinar om de legala frågorna vid användning av AI utifrån AI-förordningen som börjar tillämpas fullt ut augusti 2026. Webinariet fokuserar bl a krav på märkning av AI-genererat annonsmaterial, Sveriges Annonsörer och Komms vägledande principer för användning av generativ AI, Metas etiketter för AI-genererade bilder och videos och mer.
6 november 2025
12:00–13:00
OSA här
Den nya EU-förordningen om politisk reklam
10 oktober trädde den nya EU-förordningen om politisk reklam i kraft, som omfattar transparens och inriktning i samband med val, folkomröstningar eller lagstiftningsprocesser – på EU-nivå eller i ett medlemsland. Meta tillhandahåller inte heller annonsering för sociala frågor; ämnen som är mycket omdebatterade och kan påverka ett valresultat, leda till, eller vara relaterade till, befintliga eller föreslagna lagar.
På våra medlemssidor har vi samlat all information kring nuläget i politisk reklam, som innehåller:
- Vilka som påverkas av reglerna
- Sammanfattning av Mediemyndigheten (utsedd behörig myndighet för att bevaka efterlevnaden)
- Kommissionens riktlinjer för hur man bl a identifierar en politisk annons
- Metas ställningstagande och Googles uppdaterade policy
- EACA:s guide om hur förordningen påverkar marknadsföringsstrategier på europeisk nivå
Två initiativ för talangutveckling

Just nu pågår två initiativ för branschens unga kreatörer – Eurobest Young Creatives och Campaign4Good.
Eurobest Young Creatives riktar sig mot kreatörer under 30 år, där möjligheten ges att skapa en heltäckande kampanj utifrån en brief.
Tävlingen sker i lag om två, och det kostar 120€ för att delta.
Registrera ditt team senast 3 november här
Campaign4Good riktar sig till kreatörer mellan 18-35 år som är verksamma på medlemsbyråer hos Komm. Här finns möjligheten att utveckla en kampanj till initiativet ”Campaign4Good”. Den vinnande idén presenteras på Effie Awards Europe. Därefter kommer idén att utvecklas till en kampanj som lanseras 2026 runtom i Europa, och även presenteras på Cannes Lions.
Det är gratis att delta och ni kan skicka in era bidrag fram till 31 oktober!
Anslut till CommToAct People
Hållbarhetskraven blir allt tydligare: från kunder, medarbetare och samhället. CommToAct People samlar företag som ser jämlikhet, välmående och mångfald som en del av affärsframgången – och hur vi leder, samarbetar och kommunicerar kring detta.
Genom att ansluta visar ni att er byrå eller företag vill vara med och forma framtidens marknads- och kommunikationsbransch – där hållbarhet är en naturlig del av allt vi gör.
Aktuella händelser i Komm-kalendern

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)
Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media.
Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.



