ICC – Ansvarsfull kommunikation om miljö & klimat
Checklista från ICC med syftet att underlätta för marknadsförare, kommunikationsbyråer m.fl. att förstå när man gör ett miljö- eller klimatpåstående och ge vägledning i frågor som uppstår i sammanhanget.
Miljöpåståenden kan gälla varor (inklusive förpackning och komponenter), tjänster, produktlinjer eller företag och organisationer samt olika nyttigheter som elkraft, anläggningar, inrättningar och liknande.
I november 2021 godkände ICC:s globala styrelse den uppdaterade Hållbarhetsbilagan (ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications) till ICC:s Marknadsföringskod. I mars 2022 publicerades en svensk översättning.
Uppdateringen som inleddes på initiativ av ICC Sveriges arbetsgrupp Klimatpositiv har syftat till att förtydliga hur företag kan kommunicera sitt hållbarhetsarbete och ge vägledning i användandet av miljö- och klimatargument i marknadskommunikation, för att säkerställa att argumenten är vederhäftiga och att de kan styrkas på ett tillbörligt sätt.
Bilagan består både av övergripande riktlinjer och en fördjupning i användningen av vissa vanligt förekommande argument.