Medlemssida Juridik

Alla medlemsföretag i Sveriges Kommunikations­byråer kan utan kostnad få juridisk rådgivning av förbundsjurist Christina Nylander, när det gäller relationen till kunder och underleverantörer. På denna sida kan du navigera till flera olika juridiska kapitel speciellt framtagna till dig som medlem för att underlätta ditt arbete.

Nyhet

28.06.24

The Anti-Greenwash Guide for Agency Leaders

Creatives for Climate, som är en global NGO, har lanserat 'The Anti-Greenwash Guide for Agency Leaders' för att vägleda byråer i att undvika vilseledande och ogrundade påståenden i marknads­kommunikation.

Nyhet

27.06.24

Integritets­skyddsmyndigheten utfärdar sanktionsavgift på 15 mkr

Integritets­skyddsmyndigheten (IMY) utfärdar en sanktionsavgift på 15 miljoner kronor mot Avanza Bank AB.

Nyhet

26.06.24

Uppmanas att se över sina klimatkompensationspåståenden

De nordiska konsument­skyddsmyndigheterna uppmanar företag att se över sina klimatkompensationspåståenden.

Nyhet

25.06.24

Fuskade med rean – riskerar höga viten

Mio, Jysk och Bubbleroom m fl förbjuds vid miljonviten att vilseleda om tidigare pris vid rea.

Nyhet

18.06.24

Lansering av Global Media Sustainability Framework

Idag lanseras Global Media Sustainability Framework som är en global bransch­standard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

Nyhet

03.06.24

AI-Act är klar – Europeiska Rådet har sagt ja

Den 21 maj röstade även Europeiska Rådet för AI-Act, som syftar till att harmonisera reglerna om artificiell intelligens.

Nyhet

29.05.24

AI-bild får inte upphovsrätt – i Tjeckien

I en nyligen publicerad tjeckisk dom (april, 2024) - som är en av de första i sitt slag i Europa - slog The Municipal Court of Prague fast att en bild som genererats av ett AI-verktyg inte skyddas av upphovsrätt, eftersom den inte skapats av en fysisk person.

Nyhet

Hållbarhet

Hjälp oss kartlägga kunskapsbehov inom miljö- och hållbarhets­kommunikation

Svara på vår undersökning om hur ni jobbar med, mäter och kommunicerar miljö- och hållbarhets­frågor. Syftet är att kartlägga kunskapsbehov för att kunna stötta branschen och utveckla en kunskapsplattform. Det tar ca 7 min att gå igenom frågorna och det är totalt 17 frågor.

Nyhet

08.05.24

EU-kommissionen och nationella konsument­myndigheter agerar mot 20 flygbolag för greenwashing

Flygbolagens påståenden om att koldioxidutsläpp från flygresor kan kompenseras genom klimatprojekt eller genom användning av hållbara bränslen, där konsumenter kan bidra genom att betala en tilläggsavgift, befaras i många fall vara vilseledande. 

Nyhet

Hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People – med fokus på social hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknads­avdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknads­- och kommunikations­bransch­en.

Möt Christina Nylander

Christina Nylander är sedan 2005 förbundsjurist på Sveriges Kommunikations­byråer. Hon är sedan länge specialiserad på de juridiska områden som berör all form av marknadskommunikation.