BARN

MARKNADSFÖRING TILL BARN

Förbjudet med direkta köpuppmaningar

Enligt gällande konsumentlagar får man inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Reklamen får heller inte uppmana barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnen. Detta gäller alla medier.

Förbjudet med direktreklam

Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Detta är strid med god
marknadsföringssed i marknadsföringslagen.

Förbjudet med tv- och radioreklam

Enligt Radio- och tv-lagen är det förbjudet att rikta reklam till barn under 12 år. Det gäller även radio och tv som sänds eller streamas online. Barnprogram får inte heller avbrytas av reklam och det är inte tillåtet med produktplacering.  Det svenska förbudet gäller endast sändningar från Sverige.

Marknadsföring på plattformar

Onlineplattformar som kan användas av barn, till exempel TikTok och Youtube, måste säkerställa att deras tjänst har en hög nivå av integritet, säkerhet och trygghet för barn. Eftersom vissa typer av innehåll och tjänster inte är lämpliga för barn måste plattformar vidta åtgärder för att begränsa dessa risker, till exempel genom åldersverifiering. På en plattform får det inte visas annonser som är baserade på profilering om plattformen med rimlig säkerhet är medvetna om att användaren är ett barn.

Hantering av barns personuppgifter

Marknadsföring av vissa produkter

Utöver de generella reglerna om marknadsföring till barn finnas det en del
specialregler att ta hänsyn till. Exempelvis 25-årsgräns avseende alkohol, 25-årsgräns avseende tobak och 18-års gräns avseende spel.

Juridik

Juridik

Alla medlems­företag i Sveriges Kommunikations­byråer kan utan kostnad få juridisk rådgivning och hjälp från Sveriges Kommunikations­byråers förbundsjurist Christina Nylander, när det gäller medlems­företagens relationer till kunder och underleverantörer.