CommToAct

Våren 2021 startade Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm), Sveriges Annonsörer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer ett gemensamt initiativ för att bidra till FNs globala mål för en bättre värld. ​

Namnet på initiativet, CommToAct, kommer av att vi vet att marknadskommunikation är en viktig del i förflyttningen till ett mer hållbart samhälle som vi vill kunna verka och leva i.​

CommToAct består av två initiativ, Planet och People, som drivs med egna kommittéer och arbetsgrupper. Vi vill tillsammans med våra medlemmar och samarbetspartners skapa förutsättningar för att bidra till några av hållbarhetsmålen genom att själva bidra men även genom påverkansarbete mot makthavare.

Planet

Konsumenter anser att reklam och kommunikation har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar som påskyndar klimatomställningen. Genom att nyttja kraften bakom kommunikationen kan vi vända trenden och bli en del av lösningen!

Det är dags att marknads- och kommunikationsbranschen tar ansvar för klimatet! Genom CommToAct Planet vill Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Annonsörer och IAB Sverige hjälpa branschen att möta de utmaningar vi står inför. Initiativet CommToAct Planet samlar den svenska marknads- och kommunikationsbranschen bakom en gemensam ambition: att bidra aktivt till den gröna omställningen.

Tillsammans kan vi göra lite mer – Anslut ni också!

People

Ett initiativ för att kroka arm – byråer, marknadsavdelningar, publicister och techplattformar. Vi arbetar med social hållbarhet i två dimensioner: dels i hur vi agerar som arbetsgivare för våra medarbetare, dels hur vi i vårt arbete speglar och påverkar världen runt omkring oss med fokus på inkludering och mångfald.

Nyheter från CommToAct

Nyheter från CommToAct

Nyhet

Nina Kurn, Strategy & Creative Director | Sustainability Change Leader McCann Worldgroup | Nordic / 04.10.24

Cannes 2O24 – mer inkluderande, men orättvisor består

En spaning kring kreativitetens makt att förändra och vikten av att se de större sambanden.

Nyhet

20.08.24

Det senaste från CommToAct

Komm är initiativtagare till CommToAct, som strävar efter att öka kunskapen och inspirera till handling kring hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en.

Nyhet

18.06.24

Lansering av Global Media Sustainability Framework

Idag lanseras Global Media Sustainability Framework som är en global bransch­standard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

Nyhet

13.06.24

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikations­bransch­en

Guiderna syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu adderas en tredje som fokuserar på psykisk ohälsa.

Nyhet

CommToAct

Hjälp oss kartlägga kunskapsbehov inom miljö- och hållbarhets­kommunikation

Svara på vår undersökning om hur ni jobbar med, mäter och kommunicerar miljö- och hållbarhets­frågor. Syftet är att kartlägga kunskapsbehov för att kunna stötta branschen och utveckla en kunskapsplattform. Det tar ca 7 min att gå igenom frågorna och det är totalt 17 frågor.

Nyhet

CommToAct

Nu lanseras CommToAct People – med fokus på social hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknads­avdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknads­- och kommunikations­bransch­en.

Nyhet

12.04.24

CommToAct förstärks – två nya bransch­organisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande bransch­organisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna.