Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.
KO begär att Patent- och marknadsdomstolen skall förbjuda företaget att marknadsföra vitt snus på bl a Tiktok genom att:
– visa en adventskalenderöppning med en tomte som säger: ”God jul allesammans, det är 1 december och vi vet vad det betyder. Det är dags att poppa upp alla våra kalendrar och idag ska vi öppna upp första luckan och se vad som gömmer sig i den här lilla rackaren. Dagens prilla blir ViD Watermelon, så vi ses imorgon för att se vad som gömmer sig i lucka nummer två̊.” och därigenom framhålla annat än vad som på̊ ett naturligt sätt hänger samman med produkten, eller genom att
– visa en provsmakning på ett skämtsamt och lekfullt sätt – bl a lägger en person in två portionsprillor som sitter ihop, och som i texten skämtsamt påstås vara en ”limited edition” – och därigenom framhålla annat än vad som på ett naturligt sätt hänger samman med produkten, eller genom att
– visa en provsmakning i gemytlig ton och recensera produkten med långtgående påståenden om smak och förpackning och därigenom framhålla annat än vad som hänger samman med produktern samt vad som är motiverat utifrån konsumentens behov av produktinformation.
KO anser att marknadsföringen går utöver lagens krav på särskild måttfullhet och att det är extra problematiskt med reklam på en medieplattform som främst attraherar barn och unga. Stämningen avser sammantaget fyra videoinlägg på företagets TikTok-konto @onlywhite_se, som har 15 600 följare och 180 500 ”gilla”-markeringar.
Senast uppdaterad 19.04.24
Publicerad 19.04.24