Komms nyhetsbrev #september 2025

Offentlig upphandling: en handbok för byråer
Tidigare i våras släppte vi uppdaterade rekommendationer kring offentlig upphandling, specifikt riktad mot upphandlare och inköpschefer. Vi såg att många av er efterfrågade stöd i form av ett byråperspektiv och praktiska hjälpmedel, så nu släpps en likadan handbok riktad till byråsidan – exklusivt till våra medlemmar!
Du kan ta del av handboken för byråer här, framtagen av Komm tillsammans med PRECIS och Sveriges Mediebyråer. Guiden är skriven av Hellström Advokatbyrå, som bistår både myndigheter och leverantörer i upphandlingsfrågor.
Vill du se klokare, effektivare och mer rättvisa upphandlingar av kommunikation? Sprid då gärna handboken riktad till upphandlare till potentiella uppdragsgivare, och visa på fördelarna med att följa rekommendationerna. Det vinner vi alla på!
Swedish Content Awards: sista chansen! Inskicket stänger imorgon 15:00
Inskicksperioden till Swedish Content Awards tävling är fortfarande öppen och stänger 17 september kl.15.00. Fram tills dess kan du när som helst registrera bidrag och göra ändringar.
För frågor, tveka inte att höra av dig till Josephine Frigge på contentawards@komm.se
Best of Cannes-turnén fortsätter

Den officiella Best of Cannes-turnén är igång! Sedan 2004 har Komm varit officiell representant för Cannes Lions, och nu bjuder vi återigen in till den uppskattade spaningen med Ulla-Karin Barrett.
Skriv upp dig för kommande events här:
Eurobest Young Creatives 2025
Registreringen för Eurobest Young Creatives är öppen! Är du kreatör och under 30? Du har nu möjligheten att delta i 2025 års Eurobest Young Creative Competition, genom att skapa en heltäckande kampanj utifrån en brief.
Tävlingen sker i lag om två, och ni behöver båda vara under 30 år för att delta. Det kostar 120€ per team att delta.
Sista dag för registrering är 3 november. Vinnarna presenteras på Eurobest Online Award Show i december.
Inspirationsföreläsningar i höst

Under hösten bjuder vi på inspiration tillsammans med Google i Luleå, Göteborg och Malmö, med fokus på:
”Creative Spotlight on Asset Variety: Practical creative guidance from YouTube on how to fuel Awareness and Consideration AI-powered video campaigns to unlock maximum brand impact”.
Höstens VARU-kurs närmar sig
Är det dags att uppdatera befintliga ARU kunskaper? Ett krav för medlemskap i Sveriges Kommunikationsbyråer är att minst en anställd har ARU-kompetens, vilket även innefattar uppdatering med VARU-kurs vart fjärde år. Missa inte höstens tillfälle till vidareutbildning den 14 oktober för din anställde som är Ansvarig Reklamutgivare (VARU).
Kommande webinars inom hållbarhetsfrågor

CommToAct bjuder på två webinar inom aktuella hållbarhetsfrågor. Läs mer och OSA nedan:
Följ gärna CommToActs LinkedIn här för allt som täcker hållbarhetsfrågor i branschen.
Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)
Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media.
Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.