Det senaste från CommToAct
Komm är initiativtagare till CommToAct, som strävar efter att öka kunskapen och inspirera till handling kring hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen.

EU-finansiering av utbildningar
CommToAct har beviljats finansiering från Europeiska Socialfonden (ESF), för att möjliggöra utbildningar och kompetensutveckling inom hållbarhet inom en tvåårig period. Satsningen riktar sig för närvarande till företag och organisationer i Stockholmsregionen. Detta beror på att ESF-bidraget är begränsat till att främja kompetensutveckling just i denna region. CommToActs långsiktiga plan är att i nästa steg söka bidrag på nationell nivå.
Ni kan anmäla intresse här, de första utbildningarna beräknas starta Q1 2026.
Inkluderande språkguide 2025
Språket är en kraft som kan förena – eller skapa avstånd. Därför har All of Us lanserat en inkluderande språkguide: ett stöd för dig som vill kommunicera mer inkluderande, medvetet och respektfullt.
Vi är glada att kunna stötta och lyfta denna guide, som är tänkt som en lathund för alla som kommunicerar – i arbetslivet, i skolan, i media eller i vardagen.
Guiden är framtagen i samarbete med experter och innehåller rekommendationer kring bland annat etnicitet, hudfärg, könsidentitet, pronomen och funktionsvariationer. Det här är inte ett facit, utan ett verktyg för reflektion, inspiration och utveckling.
Guider kring miljöpåståenden och hållbarhet
- Global Media Sustainability Framework – en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam
- Guide för hållbara medieköp – en guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp.
- Översiktslista: regler, standarder och vägledning, – en värdefull översikt över de regler, standarder och vägledningar som finns för marknadsföring med miljöpåståenden ur ett legalt perspektiv.
- The Ad Net Zero Global Media Sustainability Framework
- Ordlista: vägledning kring vanliga miljöpåståenden
- Guide för Miljöpåståenden
- ICC – checklista ansvarsfull kommunikation om miljö & klimat
Guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen
CommToAct Digital Inclusion Award
Utmärkelsen lyfter fram företag, byråer och eldsjälar som inspirerar och banar
väg för ett inkluderande digitalt samhälle.
Den 28 juni 2025 träder den nya lagen om digital tillgänglighet i kraft – visa att ni leder utvecklingen redan nu.
Tävlingen är stängd för denna omgång. Vi meddelar i våra kanaler när den öppnar på nytt!
Ett urval av genomförda webinars – se i efterhand!
- CommToAct Planet: Hur mäter man utsläpp vid produktion av reklam?
- CommToAct Planet: Greenwashing och Greenhushing
- CommToAct Planet: Undvik Greenhushing och Greenwashing
- CommToAct Planet: CSRD vad innebär det för kommunikationsbranschen?
- CommToAct Planet: I hållbarhetens tecken med Martin Behm
- CommToTalk People: Sponsring och hållbarhet i en CSRD-driven värld
- CommToTalk People: Inclusion, the Future for Brand Growth
- CommToTalk People: Digital tillgänglighet i sociala medier
- CommToTalk People: Omtänksamhet ger lönsamhet – för en mer hållbar bransch
- CommToTalk People: Digital tillgänglighet – Rättighet, skyldighet eller helt enkelt en bra affär?
- CommToTalk People: Hållbara samarbeten ger bättre effekt
- All of us – Isatou Keitta: 400 Sekunder
- Den globala DEI-rapporten – Sverige
Du kan hitta samtliga Planet-webinar här, och samtliga People-webinar här.
Om CommToAct
CommToAct drivs av fantastiska personer från våra medlemsföretag och experter inom olika fokusfrågor. Allt arbete drivs av byråer, marknadsavdelningar, publicister och techplattformar som tillsammans utmanar status quo och påverkar samhället genom att utnyttja kraften bakom kommunikationen!
Senast uppdaterad 02.09.25
Publicerad 20.08.24