Young Lions PR team 2025: en rapport direkt från Cannes

Alldeles nyss presenterade vi vårt case för Young Lions juryn i Cannes! Under 24 timmar fick vi attackera en brief med målsättning att hitta nya innovativa sätt att skapa pollineringsmöjligheter i urbana städer.

Cannes Young Lions är en utmanande tävling där du under kort tid, i ett exotiskt klimat (kallas solsken och värme för er svenskar som glömt vad det är), pushar dina gränser i att leverera på kortare tid än vad HR hemma på Drottninggatan hade accepterat. Men visst är det en ljuvlig upplevelse trots allt. Så ljuvlig att vi nu vill dela våra bästa do’s and dont’s för de som planerar att ställa upp nästa år.

Do’s

  • När du väljer tävlingspartner, hitta någon som kompletterar dig. Det är lönlöst att kroka arm som kan exakt det du själv kan.
  • Kill your darlings quickly. Att vara krass under idéstadiet är avgörande för att snabbt kunna komma framåt i processen.
  • Kolla in tidigare vinnande bidrag för att lära sig framgångsrecept. Copy with finesse.

Dont’s

  • Stanna inte uppe hela natten och arbeta på caset. Människor behöver sova av en anledning.
  • Krångla inte till saker i onödan. En bra idé ska vara ren och enkel för vem som helst att förstå.
  • Tveka inte på att söka. Om du har tur finns chansen att uppleva världsledande kommunikation i ett exotiskt klimat.

Allt gott,

Anna Skär & Mimmi Onsum, Burson

Tävlingar

Young Lions

Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella Young Lions-tävlingen, som ingår i Cannes Lions. Tävlingen vänder sig till kreatörer upp till 30 år som jobbar på byrå.