Tio stora annonsörer får vitebelopp om sammanlagt 22 milj kr för vilseledande prisannonsering i samband med Black Friday

Tio företag får förelägganden från Konsumentombudsmannen, KO om ett sammanlagt vitesbelopp på 22 miljoner kronor. Ett vitesbelopp döms ut om företaget bryter mot förbudet. De nu aktuella företagen, däribland Blomsterlandet, Bygghemma, NA-KD, Nordic Nest, Power, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför får de nu förelägganden.

När en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna, enligt prisinformationslagen. Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris.

Juridik

Prismarknads­­föring

1 september infördes en ny regel i prisinformations­lagen som ska sätta stopp för fejk-reor. Nu har Konsument­verket uppdaterat sin vägledning om prisinformation. Den innehåller bland annat information om vad som avses med en prissänkning och när det tidigare lägsta priset ska anges.