Ny pitchstandard för ökad effektivitet – både för byrå och kund
Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Komm, Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer två nya pitchstandarder, en specifikt för upphandling av kommunikationsbyråtjänster, och en specifikt av mediebyråtjänster.
– Att välja en ny byrå och inleda ett nytt partnerskap bör vara en inspirerande och konstruktiv process – där perspektiv delas och grunden för ett långsiktigt samarbete läggs. För att möjliggöra detta behöver vi tillsammans undviker de inslag som försvårar kvalitativa byråval och tydliggöra vad en väl genomförd pitchprocess bör innehålla – mer fokus på öppen dialog och ömsesidig förståelse. En affärsmässig process i detta inledande skede bygger sedan vidare hållbara relationer och skapar mervärde för alla inblandade parter, vilket i slutändan ger verklig och varaktig affärsnytta, säger Linda Nilsson, VD på Komm.
Bakgrunden till projektet är den ohälsosamma nivån av stress och psykisk ohälsa som finns inom kommunikationsbranschen, där den stora mängd gratisarbete som efterfrågas av företag i pitcher och upphandlingar är en starkt bidragande faktor. Det var i samarbetet CommtoAct/People som Sveriges
Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer tillsatte en arbetsgrupp med uppdraget att arbeta fram en ny pitchstandard med fokus på hållbarhet och effekt. Arbetet har landat i en enkel process, med tydliga steg och stöd i form av mallar och checklistor, som successivt smalnar ner urvalet av byråer. Processen bygger på lång och bred erfarenhet av vad man behöver veta och när man behöver veta det för att få ett väl underbyggt beslutsunderlag.
Senast uppdaterad 29.04.25
Publicerad 28.04.25