Konsument­verket presenterar råd om marknadsföring av spel

Konsumentverket presenterar nu Allmänna råd om marknadsföring av spel (KOVFS 2025:2) som fr o m 1 september gäller vid tillämpning av reglerna om marknadsföring av spel. De ansluter till bestämmelserna om marknadsföring i Spellagen och marknadsföringslagen.

Bl a tar de allmänna råden upp:

  • Exempelvis pop up-rutor och annonser som tar över hela skärmen, pulserande och/eller blinkande element och att dessa inte förenliga med måttfullhetskravet. 
  • Användning av kändisar i marknadsföringen            
  • Marknadsföring riktad till barn och unga

Konsumentverket har också låtit ta fram separata Kommentarer till de allmänna råden i syfte att ge mer utförlig vägledning och beskrivning av de allmänna råden. 

Juridik

Spellagen

I och med ikraftträdandet av spellagen den 1 januari 2019 fick Sverige nya förhållningsregler och nya krav på måttfullhet gällande marknads­föring av spel.