Komms nyhetsbrev #mars 2025

Mars bjuder på viktiga uppdateringar för kommunikationsbranschen! Vi släpper en uppdaterad handbok om offentliga upphandlingar och tillhörande webinar med konkreta tips. Vår AI-bevakning fortsätter, nu med fokus på märkning av AI-genererat innehåll. Dessutom sker ett flertal webinars inom områden som politisk reklam och hållbarhet.
Uppdaterad handbok och webinar kring LOU
Offentliga upphandlingar av kommunikationstjänster är en självklar del av både myndigheters arbete och kommunikationsbranschens vardag. För att säkerställa korrekta, effektiva och rättvisa upphandlingar behövs en tydlig förståelse mellan byråer och upphandlare.
26 mars släpps en handbok med uppdaterade rekommendationer kring offentliga upphandlingar av kommunikation, och vi arrangerar ett kostnadsfritt webinar som innehåller konkreta tips och råd. Tipsa gärna upphandlare, inköpschefer och kollegor inom offentlig upphandling som kan vara intresserade!
AI i den kreativa processen
Vår bevakning av AI som del av den kreativa processen är intensiv och renderar i princip varje vecka i nya uppdateringar av våra medlemssidor. Nu senast har ett omfattande avsnitt om märkning av AI-generat innehåll, lagts till. Ta för vana att logga in på https://komm.se/for-byraer/juridik/ai-genererat-material/ med jämna mellanrum – för det händer mycket på området. Inte minst avseende de juridiska aspekterna.
Influencer marketing
I sammanhanget är också värt att uppmärksamma det omfattande material om influencer marketing som finns att ta del av på https://komm.se/for-byraer/juridik/influencer-marketing/. Här finns en uppsjö av mallar, standards, riktlinjer och rekommendationer som är viktiga att känna till och förhålla sig till när man arbetar med sociala medier och influencer marketing.
Webinar: politisk reklam – krav enligt EU-lagstiftningen
Politisk reklam står inför större granskning, och med ny EU-lagstiftning på plats är det viktigare än någonsin att förstå konsekvenserna. Att hålla sig informerad är avgörande för att förbli konkurrenskraftig i ett föränderligt regelverk. Häng med på EACA Chats session: ”Political Ads in Focus: What EU Legislation Brings”, by Matúš Huba.
Det senaste från CommToAct

Komm är initiativtagare till CommToAct, som strävar efter att öka kunskapen och inspirera till handling kring hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen. Under kommande veckor har de flera spännande aktiviteter inom sociala och planetära hållbarhetsfrågor:
Komm bjuder in

20 mars kl 17.00 öppnar vi dörrarna till årets Guldäggssvernissage i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tillsammans med branschkollegor och uppdragsgivare hyllar vi och inspireras av smarta kommunikationslösningar tillsammans – välkomna!
Branschen utvecklas genom nya perspektiv och färska idéer – och Young Lions är en fantastisk språngbräda för nästa generations kreatörer samt talangutveckling i branschen.
Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)
Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media.
Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.