Komms nyhetsbrev #Juni 2025

Sommaren står för dörren, och snart väntar en välförtjänt semester för många. I vårens sista nyhetsbrev innan sommaruppehållet vill vi passa på att tipsa om spännande aktiviteter just nu, och ge en försmak av vad som väntar i höst.


Inkluderande språkguide

Språket är en kraft som kan förena – eller skapa avstånd. Därför lanserar All of Us nu en inkluderande språkguide: ett stöd för dig som vill kommunicera mer inkluderande, medvetet och respektfullt.
Vi är glada att kunna stötta och lyfta denna guide, som är tänkt som en lathund för alla som kommunicerar – i arbetslivet, i skolan, i media eller i vardagen.

Guiden är framtagen i samarbete med experter och innehåller rekommendationer kring bland annat etnicitet, hudfärg, könsidentitet, pronomen och funktionsvariationer. Det här är inte ett facit, utan ett verktyg för reflektion, inspiration och utveckling.

Cannes Lions 2025

Sedan 2004 är Komm officiella svenska representanter för Cannes Lions Festival of Creativity. I vårt representantskap stöttar vi svenska byråer och företag med att få ut det mesta av sin Cannes Lions-upplevelse: före Cannes, i Cannes och efteråt.

Måndag 16 juni sätter Cannes Lions-festivalen igång och Komm är på plats, där vi följer hur det går för svenska byråer och varumärken.

EFFDay

Den 5 september är det dags för EFFDay. Årets moderator Daniel Collin leder oss genom en fullspäckad dag där vi, tillsammans med intressanta talare, diskuterar hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.

Årets tema är ”Mår vi bra – går det bra!”
En välmående marknads- och kommunikationsavdelning har stor påverkan på effekten av vårt arbete och leder till ett bättre affärsresultat. Dessutom leder det till bättre samarbeten och vi kan jobba både smartare och mer hållbart.

  • På scen står bland andra:
  • Ek. Dr. Niklas Bondesson, Forskare vid Stockholms universitet och rådgivare & partner på NoA ConsultingHelena Taube Rehnmark, marknad- och kommunikationschef på Svenska Fotbollförbundet
  • Jim Carlberg, nordisk marknadsdirektör på Samsung
  • Patrik Söder, Marknadschef på SBAB
  • Gina Azaric, Senior Executive & Advisor
  • Mats Rönne, Senior rådgivare inom marknadsföring och effektexpert
  • Katarina Graffman, doktor i antropologi och specialiserad på konsumtionsbeteende

Priser

Biljettpris 2695 kr exkl moms per person – köp här

Medlemspris* 2195 kr exkl moms per person – köp här
*gäller anställda på medlemsföretag i Komm

Swedish Content Awards – 25 år av kreativitet och effekt

Äntligen öppnar vi inlämningen till Swedish Content Awards 2025!

Stark content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar fler och bättre affärer – och är ofta avgörande för många företag.

Tävlingen öppnar 11 juni kl 15.00 och stänger den 17 september kl.15.00.

För frågor, kontakta contentawards@komm.se

Inspirationsföreläsningar i höst

Våra uppskattade seminarium tillsammans med Google är äntligen tillbaka! Under hösten bjuder vi på inspiration tillsammans med Google i Luleå, Göteborg, Malmö och Stockholm, med fokus på:

”Creative Spotlight on Asset Variety: Practical creative guidance from YouTube on how to fuel Awareness and Consideration AI-powered video campaigns with video assets that vary in content style, tone, focus, and theme to unlock maximum brand impact”

Eventet är kostnadsfritt och riktar sig främst till verksamma inom kommunikation & marknadsföring som till exempel planners, strateger, kundansvariga, PR, samt byråledare. Komms medlemmar har förtur.

Fem nya styrelseledamöter i Komms styrelse

Den 27 maj samlades ett fyrtiotal byråledare fysiskt och digitalt för Komms årsmöte. Under mötet valdes fem nya ledamöter in i styrelsen:

  • Anna Rosenqvist, Strategist & Account Director, Valentin Experience
  • Katja Janford, Senior Creative, BBDO Nordics
  • Mehrnaz Bejne, VD Garbergs
  • Patrik Spång, Copywriter, Gullers Grupp
  • Tom Hedström, Client Director, Åkestam Holst NoA

Vad händer hos kansliet?

  • Inom kort flyttar vi: ni hittar oss på Torsgatan 26 fr.o.m. den 1 juli.
  • Kansliet har sommarstängt mellan 7/7 – 10/8.

Vi ser fram emot hösten tillsammans med er!

ARU och VARU kursstarter

17 juni är sista chansen att anmäla sig till höstens utbildning av Ansvarig Reklamutgivare (ARU) som startar 18 september! Som medlem i Komm har du 40 % rabatt på kursavgiften.

Är det dags att uppdatera befintliga ARU kunskaper? Missa inte tillfället till vidareutbildning för Ansvarig Reklamutgivare (VARU) den 14 oktober.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) 

Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media. 

Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.