Komms nyhetsbrev #Januari 2024

Vägledning i det nya AI-landskapet, förbud mot specifika miljöpåståenden och hög tid att skicka in era bidrag till den 63:e upplagan av Guldägget!

11 vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Tillsammans med Sveriges Annonsörer har vi lanserat elva vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation. Framöver kommer vi bevaka utvecklingen och stöttar våra medlemmar i den något snåriga frågan om AI-Genererat innehåll.

Guldägget – Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Skicka in era bidrag idag!

Guldägget belönar årets bästa, mest nyskapande och smartaste kommuni­kation. Syftet är att inspirera skaparna, och visa såväl uppdrags­givare som omvärld den enorma skillnaden mellan medel­måttiga idéer, och kommuni­kation som skapar förändring i stora kliv.

Guldägget bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i 14 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Integrerat, Innovation, Kortare filmer, Längre filmer, PR, och Utomhus.

Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och byrå.

Inlämningen till Guldägget 2024 öppnar torsdag 7 december 2023 kl.09.00 och stänger fredagen den 2 februari kl.17.00

Förbud för specifika miljöpåståenden

EU-parlamentet har antagit direktivet Empowering Consumers for the green transition som förbjuder specifika miljöpåståenden.

Direktivet är ett tillägg till EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder, dvs det direktiv som ligger till grund för vår nuvarande Marknadsföringslag, vilket får till följd att vissa miljöpåståenden, senast inom två år, beroende på implementeringstakten, snart kommer att klassificeras som otillbörliga affärsmetoder och därmed sanktioneras enligt Marknadsföringslagen.

Roger Hatchuel Student Academy 2024

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. Programmet är specialutformat för kommunikationsstudenter mellan 18-25 år som närmar sig examen.

Sedan 2003 har RHSA inspirerat nästa generations kreativa ledare genom kunskap, rätt verktyg och ett nätverk som gör det möjligt att utforska olika kreativa vägar innan det är dags att lämna studentlivet bakom sig och starta sin karriär inom kommunikationsbranschen.

Att vara en del av Roger Hatchuel Student Academy är en fantastisk möjlighet att få träffa studenter från hela världen, få specialanpassade föreläsningar från några av världens bästa kreatörer, utveckla sig själv och få en förstålse för Branschen globalt.  Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter.

Aktuella händelser i kalendern

KOMMS NYHETSBREV

Är du intresserad av vad som händer i kommunikationsbransch­­en och vill få tips på aktuella event, tävlingar & kurser?

Ta del av fler nyheter från Komm!