Komms nyhetsbrev #Augusti 2025

Augusti markerar en nystart för många som återvänder till jobbet, och det är en perfekt tid att samla inspiration inför hösten. Vi bjuder på höjdpunkter som Best of Cannes-dragningar, EFFDay och allmänna råd kring marknadsföring av spel. Det börjar också närma sig för höstens viktigaste tävling: Swedish Content Awards!

Välkomna till Best of Cannes

Snart är det återigen dags för våra årliga Best of Cannes-dragningar i Luleå, Göteborg, Stockholm och Malmö, där vi tar med oss det bästa från Cannes Lions hem till Sverige. Sedan 2004 har Komm varit officiell representant för Cannes Lions, och nu bjuder vi återigen in till den uppskattade spaningen med Ulla-Karin Barrett. 

  • Datum:
  • 2/9 Malmö
  • 16/9 Stockholm
  • 30/9 Göteborg

Höstens inspirationsföreläsningar 

Våra uppskattade seminarier tillsammans med Google är äntligen tillbaka! Under hösten bjuder vi på inspiration tillsammans med Google i Luleå, Göteborg, Malmö och Stockholm, med fokus på: 

”Creative Spotlight on Asset Variety: Practical creative guidance from YouTube on how to fuel Awareness and Consideration AI-powered video campaigns to unlock maximum brand impact”.

  • Fler datum:
  • 2/10 Malmö
  • 30/10 Göteborg
  • 14/11 Luleå

EFFDay: sista chansen!

  • Tid: 08:30–16:30
  • Plats: Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2 i Stockholm

Årets tema är ”Mår vi bra – går det bra!”

En välmående marknads- och kommunikationsavdelning har stor påverkan på effekten av vårt arbete och leder till ett bättre affärsresultat. Dessutom leder det till bättre samarbeten och vi kan jobba både smartare och mer hållbart. Som medlem i Komm får du rabatt på din biljett!

Swedish Content Awards

Stark content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar fler och bättre affärer, och är ofta avgörande för många företag!

Inskicksperioden till Swedish Content Awards tävling är nu öppen, och stänger den 17 september kl.15.00. Fram tills dess kan du när som helst registrera bidrag och göra ändringar.

För frågor, tveka inte att höra av dig till Josephine Frigge på contentawards@komm.se 

Konsument­verket presenterar råd om marknadsföring av spel

Konsumentverket presenterar nu Allmänna råd om marknadsföring av spel (KOVFS 2025:2) som fr o m 1 september gäller vid tillämpning av reglerna om marknadsföring av spel. De ansluter till bestämmelserna om marknadsföring i Spellagen och marknadsföringslagen.

Bl a tar de allmänna råden upp:

  • Exempelvis pop up-rutor och annonser som tar över hela skärmen, pulserande och/eller blinkande element och att dessa inte förenliga med måttfullhetskravet. 
  • Användning av kändisar i marknadsföringen            
  • Marknadsföring riktad till barn och unga

Aktuella händelser i Komm-kalendern

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) 

Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media. 

Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.