EFFDay 2025: en sammanfattning

Mår vi bra, så går det bra. En välmående organisation skapar effekt. Det var temat för årets fullsatta EFFDay, som gick av stapeln 5 september. Tillsammans med Sveriges Annonsörer, SWEDMA och Sveriges Mediebyråer arrangerade Komm denna dag, med fullt fokus på hur vi skapar bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.

Här är tre snabba insikter från dagen:

  • Välmående som grund för kreativitet och effekt

Välmående är en strategisk motor. För byråer och marknadsavdelningar innebär det att investeringar i kultur, trygghet och mänsklig utveckling ger avkastning i kreativitet och effekt.

  • Effekten i fokus: mindre men bättre

Effekt skapas inte av att göra allt, utan av att välja rätt, därför bör ni skala bort det som inte stödjer strategin och satsa större på det som gör det. Effekt är ett resultat av tydligt fokus.

  • Långsiktighet

Konsekventa budskap, en tydlig vision och uthållighet över tid slår spretig kortsiktighet med kort effekt som driver reklamtröttheten.

När vi kombinerar välmående organisationer med fokuserade strategier och publikdrivet innehåll, kan både byråer och annonsörer skapa kommunikation som känns, gör skillnad och bygger effekt över tid.

Tack till alla partners, medarrangörer, talare och gäster som förgyllde denna dag!