Cannes Lions dag 2

Tisdag och festivalens andra dag. Komm är officiella representanter för festivalen och rapporterar direkt på plats.

Svenskar i Cannes-frukost

Under måndagsmorgonen och tisdagsmorgonen arrangerade vi frukost för svenska branschkollegor som är på plats i Cannes som en naturlig samlingspunkt. Detta ger ett starkt värde för deltagarna där man kan tipsa varandra om bra föreläsningar, nätverka, lyfter varandra och utbyter idéer.

Tisdag 17 juni delas priser ut i följande 8 kategorier

Design Lions
Digital Craft Lions
Entertainment Lions
Entertainment Lions for Gaming
Entertainment Lions for Music
Entertainment Lions for Sport
Film Craft Lions
Industry Craft Lions

Dagens svenska shortlistade bidrag:

  • WORKWEAR FOR KIDS – NORD DDB & SOS Barnbyar – Design
  • BARBOLTIAN – Uncommon Creative Studio Stockholm & Clash Royale – Entertainment for Gaming
  • GORDON COMES CLEAN – Uncommon Creative Studio Stockholm & Hay Day – Entertainment for Gaming X 2
  • DOOM MOWERS – Prime Weber Shandwick & Husqvarna – Entertainment for Gaming
  • BARBOLTIAN – Uncommon Creative Studio Stockholm & Clash Royale – Entertainment for Music
  • MOMENTS – Stendahls Gothenburg, Volvo Cars & Volvo – Film Craft X 5
  • THE HOLOCAUST, THE HOLOCAUST, THE HOLOCAUST – BBDO Nordics & Swedish Holocaust Museum – Industry Craft

Dagens svenska belönade bidrag

  • MOMENTS – Stendahls Gothenburg, Volvo Cars & Volvo – Film Craft x 2
  • WORKWEAR FOR KIDS – NORD DDB & SOS Barnbyar – Design

Tips

Spaning från föreläsningarna: How to win in 2030

Contagious bjöd på en kraftfull dragning om framtiden fram till 2030, där klimatkris, AI-utveckling och framtidens utmaningar och möjligheterstår i fokus. Med blicken framåt ställdes en avgörande fråga: Hur kan företag bli livsnödvändiga – inte bara relevanta?

Några viktiga insikter från sessionen:

  1. Tillgänglighet är grundläggande: Språk, tolkning och inkludering måste byggas in i varje upplevelse.
  2. Klimatet: Förändras kontinuerligt och påverkar hela försörjningskedjan. Vår roll som bransch i utbildning och förändring kan få många positiva effekter.
  3. AI förändrar relationer och jobb: AI används nu som vän, terapeut och kollega, ofta med oklara konsekvenser.
  4. Varumärken som bygger mening vinner: Ett skifte sker från säljfokus till mänskligt värde – de som stödjer människors basala behov baserat på Maslows behovstrappa (hälsa, trygghet, gemenskap) skapar framtidens affärsvärde.
Cannes Lions

Cannes Lions dag 1

Det är måndag 17 juni och årets Cannes Lions Festival of Creativity är igång. Komm firar 20 år som officiella representanter för festivalen och rapporterar direkt på plats.