Cannes Lions dag 1

Det är måndag 16 juni och årets Cannes Lions Festival of Creativity är igång. Komm är officiella representanter för festivalen och rapporterar direkt på plats!

Denna sida uppdateras löpande.

Den årliga Young Lions lunchen

I år representerar två team Sverige i Young Lions och vi håller tummarna för ett starkt år – i början av veckan får samtliga team sina briefer och har sedan 24h på sig att lösa utmaningen. Young Lions är en viktig plattform för att lyfta fram unga kreatörer – som dessutom firar 30 år i år.

Årets tävlande:

PR: Mimmi Onsum & Anna Skär, Burson
Digitalt: Adam Näsvall & Emil Vasseur, Markus

Under förmiddagen träffades alla under den årliga Young Lions lunchen med sällskap av Johanna Åberg från årets Young Lions jury samt Resumé.

Lyssningstips

Future Lions

När Future Lions firar 20 år utses ett studentteam från Berghs School of Communication till en av fyra vinnare för sitt innovativa bidrag SkinID, som presenterades på scenen i Lumiere Theatre i Cannes. Tävlingen, som samlar tusentals bidrag från över 240 skolor globalt, fokuserar på tekniska lösningar som inte varit möjliga för tre år sedan och som kan skapa verklig förändring.

  • Grattis till årets svenska vinnare, Berghs studenter på Art Director/Copywriter-programmet 24/26:
  • Saga Lind, Copywriter
    Alice Sävman, Art Director
    Erik Arthursson, Art Director

Måndag 16 juni delas priser ut i följande kategorier

Audio & Radio
Health & Wellness Lions
Outdoor Lions
Pharma Lions
Print & Publishing Lions

Dagens svenska shortlistade bidrag:

  • THE FUTURE FAN STAGE – NORD DDB & Way Out West – Audio & Radio
  • THE BILLBOARD RUN – Adidas & Accenture Song – Outdoor X 3
  • THE COLOR PICKER – M&C Saatchi & Alcro – Outdoor
  • WHERE THERE ARE TACOS… – Uncommon Creative Studio Stockholm & Coca-Cola – Outdoor X 2

Dagens belönade svenska bidrag

THE FUTURE FAN STAGE – NORD DDB & Way Out West – Audio & Radio

Svensk föreläsning på Insight Lions

Under dagen föreläste Harry Elonen, Associate Brand Director, Minecraft & Mojang Studios samt på temat: ”varumärken byggs inte i styrelserum – de byggs genom underhållning, känslor och storytelling”.

Tävlingar

Cannes Lions

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande kommunikations­tävlingen, och samlar deltagare från hela världen.