Influencer Marketing

Här samlar vi mallar och rekommendationer som är viktiga att känna till när man arbetar med sociala medier och influencer marketing.

Branschrekommendationer om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Ny rapport: National Rules Applicable to Influencers

European Audiovisual Observatory släpper en ny rapport som kartlägger hur influencers regleras i hela EU samt specifikt i Norge, Schweiz och Storbritannien. 

Marknadsföringslagen

ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation

EASA’s Best Practice Recommendation on Influencer Marketing 2023

En samlingsplats där influencers och innehållsskapare hittar information om EUs lagstiftning på området, videoutbildningar, juridiska briefer mm

Konsumentverket

ARU-Ansvarig Reklamutgivare certifiering

Beskattning – Följande finns att läsa på Skatteverkets hemsida om beskattningskonsekvenser för samarbeten med bloggare och influencers

De nordiska konsumentombudsmännen

Sveriges Annonsörer

Prövningar av RO och RON

Datainspektionen, Barnombudsmannen och Statens medieråd

Sveriges Tidskrifters riktlinjer för Native Advertising

TU – Tidningsutgivarna: Rekommendation om betalt/köpt innehåll

IABs standards och guidelines

Initiativet Positiv påverkan

Senast uppdaterad 05.05.25

Publicerad 16.06.23

Influencer Marketing

En samlingsplats från Komm för att förstå och förenkla medielandskapet inom influencer marketing, framförallt för dig som arbetar på en kommunikations­­byrå. Ta del av inspiration och fakta i form av intervjuer, mallar, rekommendationer och riktlinjer/ bestämmelser gällande tex annonsmärkning.