Influencer Conduct

Här samlar vi mallar och rekommendationer som är viktiga att känna till när man arbetar med sociala medier och influencer marketing.

Marknadsföringslagen

ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation

EASA’s Best Practice Recommendation on Influencer Marketing 2023

En samlingsplats där influencers och innehållsskapare hittar information om EUs lagstiftning på området, videoutbildningar, juridiska briefer mm

Konsumentverket

ARU-Ansvarig Reklamutgivare certifiering

Beskattning – Följande finns att läsa på Skatteverkets hemsida om beskattningskonsekvenser för samarbeten med bloggare och influencers

Sveriges Annonsörer

De nordiska konsumentombudsmännen

Prövningar av RO och RON

Datainspektionen, Barnombudsmannen och Statens medieråd

Exempel på annonsmärkning av kommersiellt inlägg

Sveriges Tidskrifters riktlinjer för Native Advertising

TU – Tidningsutgivarna: Rekommendation om betalt/köpt innehåll

IABs standards och guidelines

Initiativet Positiv påverkan

Senast uppdaterad 13.11.24

Publicerad 16.06.23

Influencer Conduct

En samlingsplats från Komm för att förstå och förenkla medielandskapet inom influencer marketing, framförallt för dig som arbetar på en Kommunikations­­byrå. Ta del av inspiration och fakta i form av intervjuer, mallar, rekommendationer och riktlinjer/ bestämmelser gällande tex annonsmärkning.

Nyhet

05.08.24

Upphovsrätts­intrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg

Patent- och marknads­domstolen beslutar om ersättning om 200 000 kr på grund av upphovsrätts­intrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg.

Nyhet

Christina Nylander / 26.10.23

EU-kommissionen

Influencer Legal Hub - en samlingsplats där influencers och innehållsskapare hittar information om EUs lagstiftning på området, videoutbildningar, juridiska briefer mm.

Nyhet

Christina Nylander / Konsumentverket / 24.10.23

Bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier

Influeraren Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating AB ska betala sammanlagt 1,25 miljoner kronor till staten efter att ha brutit mot domstolsförbudet gällande bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier.