Influencer Conduct
Här samlar vi mallar och rekommendationer som är viktiga att känna till när man arbetar med sociala medier och influencer marketing.
Marknadsföringslagen
ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation
EASA’s Best Practice Recommendation on Influencer Marketing 2023
EU-kommissionens webbplats – Influencer Legal Hub
En samlingsplats där influencers och innehållsskapare hittar information om EUs lagstiftning på området, videoutbildningar, juridiska briefer mm
Konsumentverket
- Konsumentverkets webb om marknadsföring i sociala medier
- Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier
- Vägledning om marknadsföring riktad till barn och unga
- Vägledning Marknadsföring i sociala medier
- Tematisk granskning – Reklamidentifiering i sociala medier
- Marknadsföring i Sociala medier [FILM]
ARU-Ansvarig Reklamutgivare certifiering
Beskattning – Följande finns att läsa på Skatteverkets hemsida om beskattningskonsekvenser för samarbeten med bloggare och influencers
Sveriges Annonsörer
De nordiska konsumentombudsmännen
Prövningar av RO och RON
Datainspektionen, Barnombudsmannen och Statens medieråd
Exempel på annonsmärkning av kommersiellt inlägg
Sveriges Tidskrifters riktlinjer för Native Advertising
TU – Tidningsutgivarna: Rekommendation om betalt/köpt innehåll
IABs standards och guidelines
- Influencer Marketing Whitepaper, 2024
- Influencer Marketing Best Practice Guide 6.0, 2024
- IABs sammanfattning av skatteregler
- IAB seminarium – Influencer Marketing 2024 – Vägen till ansvarsfull framgång
- Influencer brief checklist
- Realtidsstudie 2019
- Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring
Initiativet Positiv påverkan
Senast uppdaterad 13.11.24
Publicerad 16.06.23