EU inför regler om politisk reklam

De nya reglerna, de flesta med tillämpning fr o m hösten 2025, omfattar transparens och inriktning när det gäller politisk reklam i samband med val, folkomröstningar eller lagstiftningsprocesser på EU-nivå eller i ett medlems­land.

De påverkar inte innehållet i den politiska reklamen eller andra uttryck för politisk reklam, såsom politiska kampanjer, som fortfarande omfattas av medlemsländernas egna nationella regelverk. De nya reglerna kommer ställa krav på att det tydligt ska framgå vem som står bakom reklamen och det ska också tydliggöras att det är politisk reklam. Vidare tillkommer krav som påverkar hur politisk reklam får riktas online.  

Senast uppdaterad 17.04.24

Publicerad 17.04.24

Juridik

Juridik

Alla medlems­företag i Sveriges Kommunikations­byråer kan utan kostnad få juridisk rådgivning och hjälp från Sveriges Kommunikations­byråers förbundsjurist Christina Nylander, när det gäller medlems­företagens relationer till kunder och underleverantörer.