Rekommendationer för upphandling enligt LOU
På den här sidan hittar du 9 rekommendationer som Komm har tagit fram för att vägleda dig i en upphandling enligt LOU.
- 1. Identifiera vad ni vill uppnå
Se över vilket resultat/vilken effekt ni vill uppnå och vad ni därmed behöver för typ av byrå samt kompetens.
- 2. Dela upp ansvarsområden
Kom överens om vilka ansvarsområden som kommunikationschefen respektive inköpschefen har i arbetet med upphandlingen.
- 3. Gör urval i flera steg
Lägg upp er utvärdering i flera steg och spara på så vis på både era och era anbudsgivares resurser.
- 4. Efterfråga fiktiva uppdrag på rätt sätt
Överväg om ni verkligen behöver be om fiktiva uppdrag. Samt följ i sådana fall branschens rekommendationer om upplägg.
- 5. Använd CV- och casemallar
Underlätta för er själva och era anbudsgivare genom att följa branschens mallade CV och caseförfrågningar.
- 6. Vikta priset klokt
Se till att det ni vill uppnå med ert kommande samarbete väger tyngre än priset. Annars kan det bli kostsamt.
- 7. Skapa goda förutsättningar för ett nära samarbete
Utforma er upphandling så att det framförallt är en byrå ni kommer att arbeta nära tillsammans med – och skörda vinsterna av det sen.
- 8. Riskminimera och skydda ert varumärke
Skapa trygghet genom att se till att er leverantör har koll på de juridiska fallgroparna.
- 9. Håll koll på rättigheterna i köpt material
Särskilj upphovsrätt och äganderätt gällande vad som går, samt inte går, att köpa loss.
Sammanfattande film: