Komms nyhetsbrev #mars 2024

På Wallingatan 38 finns en skatt, vikten av att vara ARU-certifierad och vilka varumärken och byråer är nominerade i Guldägget 2024?

Skatten på Wallingatan

Eller ja, skatt och skatt men det rör sig om ett stycke reklamhistoria! En bunt av medlemstidningen ”Meddelandet” från 1970 och framåt som Komm fick som gåva av en anonym givare för några år sedan. 

Glåpord om Guldägget, avhyvlingar av varumärken och annonser som hade fått Reklamombudsmannen att trilla baklänges. Är ni nyfikna på innehållet?

Har det någonsin varit viktigare att vara ARU-certifierad?

ARU-kompetens är sedan 20 år tillbaka ett krav för medlemskap i Sveriges Kommunikationsbyråer. 

ARU står för Ansvarig Reklamutgivare, och är en utbildning som omfattar de viktigaste rättsområdena som främst produktionsledare, projektledare och ledning på kommunikationsbyråer i dag måste ha koll på. Inte minst för att fortsatt vara relevanta och kompetenta leverantörer! 

Och ingen har väl undgått den stora regelmassa – framför allt EU-relaterad – som på senare tid trätt i kraft eller som är nära förestående. Digital Service Act (DSA) som nu gäller fullt ut och EU:s AI-förordning – världens första AI-lagstiftning, Green Claims-direktivet och Empowering Consumers in the Green Transition-direktivet. Bara för att nämna några av de nya regelverk som kommer bli en realitet inom de närmaste två åren. 

ARU-kursen omfattar idag – förutom marknadsrätten och speciallagstiftning för vissa typer av varor – självklara områden och mediekanaler inom marknadskommunikation, såsom sociala medier och influencer marketing, dataskyddslagstiftningen, hållbarhets- och miljöpåståenden, en upphovsrätt i förändring i och med AIs intåg osv.

VARU

Eftersom lagstiftning och praxis förändras är det också ett krav från Sveriges Kommunikationsbyråer att ARU-kompetensen uppdateras och kompletteras vart fjärde år, med så kallad VARU – Vidareutbildning av Ansvarig Reklamutgivare. VARU-kursen är en heldagsutbildning och erbjuds direkt av Sveriges Kommunikationsbyråer.

Vilka är nominerade i Guldägget 2024?

Med risk för besvikelse så kommer du inte få reda på det i skrivande stund men den goda nyheten är att du kan bli bland de första.

Onsdagen den 20 mars kl 17.00 öppnar vi dörrarna till årets nomineringsvernissager i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Tillsammans med branschkollegor och uppdragsgivare, som vet att kreativitet är en viktig investering och lönar sig, hyllar vi och inspireras av smarta kommunikationslösningar tillsammans. Vi hoppas att vi träffar dig där!

Läs mer om Guldägget på www.guldagget.se.

Aktuella händelser i komm-kalendern

Cannes Lions 2024

Cannes Lions är den internationellt sett mest prestigefyllda och omfattande kommunikationstävlingen och samlar deltagare från hela världen.

Vi är stolta över att sedan 20 år tillbaka vara den svenska representanten för Cannes Lions Festival of Creativity. Som officiella representanter stöttar vi svenska byråer och företag med att få ut det mesta av sin Cannes Lions-upplevelse, före Cannes, i Cannes och efter Cannes.  

CommToAct

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) 

Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media. 

Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. 

Nyhet

26.04.24

Ny hemsida presenterar banbrytande svensk kommunikation

I samband med Guldäggsgalan 25 april, i regi av Komm, Sveriges Kommunikations­byråer, valdes två nya medlemmar in i Platinaakademin, art director Sophia Lindholm och copywriter Martin Ringqvist. Samtidigt öppnade efter nästan två års arbete en ny hemsida som dokumenterar epokgörande svensk kommunikation i form av arbeten av akademins medlemmar, avsedd att vara en inspirationskälla för nya generationer kreatörer och för intresserade i omvärlden.

Nyhet

19.04.24

Förtydligande från ICC gällande AI (Nu med svensk översättning)

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.

Nyhet

19.04.24

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Nyhet

18.04.24

Ny medlems­rabatt hos Roughly Right

Roughly Right är ett verktyg som hjälper kreativa byråer hålla koll på lönsamhet i projekt och byråns övergripande ekonomi.

Nyhet

18.04.24

SoMe-reklam för öl förbjuds – otillåtna bilder på annat än produkten

I en dom den 12 april som rör reklam för öl i sociala medier (Instagram) ger Patent- och marknads­domstolen Konsumentombudsmannen (KO) rätt på sju av åtta punkter, medan företaget Poppels Bryggeri AB får rätt på en punkt.

Nyhet

17.04.24

EU inför regler om politisk reklam

De nya reglerna, de flesta med tillämpning fr o m hösten 2025, omfattar transparens och inriktning när det gäller politisk reklam i samband med val, folkomröstningar eller lagstiftningsprocesser på EU-nivå eller i ett medlemsland.

Nyhet

16.04.24

Komm inleder samarbete med TRUE Original

Komm har funnits i över 100 år och gissningsvis har vi tryckt hundratusentals medlems­bevis, kursintyg och andra utmärkelser. Under 2024 kan våra medlemmar förvänta sig att få dessa i en helt ny form via TRUE.

Nyhet

12.04.24

Komms nyhetsbrev #april 2024

CommToAct förstärks & får EU-stöd, briefsläpp i Young Lions och snart dags för årets stora gala!

Nyhet

12.04.24

CommToAct förstärks – två nya bransch­organisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande bransch­organisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna. 

Nyhet

08.04.24

Cannes Lions jury 2024

Sveriges Kommunikations­byråer är sedan 2004 officiell partner till Cannes Lions och meddelar nu vilka svenskar som finns representerade i årets awarding jury i Cannes.