
Swedish Content Awards
Swedish Content Awards arrangeras för första gången år 2000 och sedan 2022 är Sveriges Kommunikationsbyråer arrangörer.
Om Swedish Content Awards
Swedish Content Awards belönar och hyllar de bästa produktionerna inom content marketing. Stark content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar fler och bättre affärer.
Bra content är avgörande för alla företag. Oavsett i vilket format så är det kreativt content som håller kunderna intresserade och får dem att komma tillbaka som kunder.
Content Awards tävlingskategorier belönar företag, byråer, och enskilda personer som skapat innovativt och kreativt innehåll som attraherar, informerar, engagerar och behåller sin målgrupp engagerade i varumärket. Ett viktigt syfte med tävlingen är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt.
Tävla 2025
Swedish Content Awards firar i år 25år – tävlingen öppnar för inlämning den 11 juni och stänger den 17 september. Däremellan kan du när som helst registrera bidrag samt logga in och göra ändringar.
Vem kan tävla?
Alla som arbetar med content marketing är välkomna att tävla, både produktioner gjorda av en byrå eller inhouse med säte i Sverige.
Bidrag som är med och tävlar skall ha producerats och/eller publicerats under 2024 eller senast 31 maj 2025. Arbeten som producerats tidigare år men som också publicerats under 2024 eller senast 31 maj 2025 kan tävla.
Ett bidrag som tidigare har vunnit eller tidigare har belönats med minst diplom i Swedish Content Awards kan inte vara med och tävla.
Samtliga arbeten skall även ha ett kommunikativt syfte samt ha en verklig avsändare som uppdragsgivare.
Tävlingsanmälan ska skrivas på svenska eller engelska, själva materialet kan dock vara på ett annat språk. Förutom i kategorin Podd & Ljud där materialet måste vara på svenska eller engelska.
Så här tävlar du
Tävlingen öppnar onsdag 11 juni kl 15.00 och stänger 17 september kl 15.00
1. Börja med att logga in på ett befintligt konto eller skapa ett nytt på tävlingssidan Awardsplatform.
2. Välj de kategorier ni vill tävla i. Observera att byråns namn inte får framkomma i bidragsbeskrivningen eller i det uppladdade innehållet.
Tävlande bidrag ska vara producerade eller publicerade/utgivna under 2024 eller innan 31 maj 2025.
Huvuduppgifter: Här anger ni bidragsnamn, uppdragsgivare, tävlande byrå och vilken kategori ni vill skicka in i. Det går bra att tävla med samma bidrag i flera kategorier. Du kan enkelt kopiera ett färdigt bidrag och endast ändra kategorier på kopiorna. Tänk på, att i bidragsspecifikationen, förklara varför den passar i just de kategorier som bidraget lämnas in i.
Genom att godkänna tävlingsvillkoren intygar du att du har läst och förstått dem, att ditt bidrag följer alla angivna regler, och att du har behörighet att lämna in bidraget samt ange personuppgifter för arbetsgruppen. Du ansvarar även för att all information du lämnar är korrekt och fullständig.
Bidragsspecifikation: Under denna flik berättar du mer om ditt bidrag under respektive bedömningskriterium, Idé & Kreativitet, Strategi & Analys samt Resultat/Effekt/Engagemang.
Juryn förbehåller sig rätten att flytta bidrag om de anser att bidraget hamnat i fel kategori. En kategori med få inskickade bidrag kan även flyttas till en annan kategori av juryn. Den tävlande kontaktas alltid och har rätt att dra tillbaka sitt bidrag. Juryn kan även besluta att inte dela ut ett guld i en kategori.
3.Bidragsmaterial
Här laddar du upp de filer och material som förklarar och visar bidraget. Börja med att ladda upp en representativ bild för bidragen (1920 x 1080). Denna kommer att visas i samband vid en eventuell nominering.
Skulle du inte ha en bild som representerar bidraget så kan bilden även referera till uppdragsgivaren (logotyp).
Därefter lämnar du in det material som är önskvärt i den kategori du tävlar i.
Det finns möjlighet att lämna in fysiska enheter som ett komplement och ska representera det som är inskickat digitalt. Fysiskt material budas eller överlämnas till Sveriges Kommunikationsbyråer på Wallingatan 38 (vån 4), mellan kl.10.00-15.00 den 18-19 september 2025.
4. Tekniska specifikationer:
Enskilda filer får inte vara större än 200MB.
Referensbilden kan vara i filformaten .jpg, .png eller .pdf och måste ha dimensionen 1920 x 1080 px.
Övriga bilder kan vara i filmformaten .jpg, .png eller .pdf. Upplösning och dimension valfritt (max 300 dpi).
Video kan vara i filformaten avi, mp4, mov, wmv, mpg, mpeg (>200MB).
Ljud ska vara i filformatet .mp3.
Alla bidrag skickas in digitalt.
Förlängd deadline DL kan accepteras efter bedömning av administration. Generellt debiteras en förlängd deadline med 1000 kr per bidrag.
Vad räknas som content marketing?
För att ett bidrag ska räknas som content marketing krävs att det är producerat i marknadsföringssyfte med avsikt att skapa en publik och förstärka eller förändra ett beteende. Innehållet skall vara regelbundet publicerat i uppdragsgivarens kanaler och möta mottagarnas intresse och behov.
Undantag görs i hantverkskategorierna. Här behöver inte innehållet vara regelbundet publicerat.
Bedömningskriterier
Utifrån beskrivningen av respektive kategori bedömer juryn:
Idé & Kreativitet
Analys & Strategi
Resultat, Effekt & Engagemang
I hantverkskategorierna bedöms nivån på hantverket samt det redaktionella innehållet snarare än effekten.
Jury
Juryn utses av Swedish Content Awards tävlingsgrupp som består av medlemmar från Komms styrelse samt utvalda personer från Contentbyråer. Juryn utses i huvudsak bland yrkesverksamma inom kommunikationsbranschen, både från byråsidan och kundsidan.
Den som blir tillfrågad om ett juryarbete skall, innan hen accepterar, förklara sig villig att ideellt avsätta den tid som krävs. Jurymedlemmar undertecknar även en skriftlig försäkran om att ej yppa resultat från omröstningar och nomineringar till personer utanför den egna juryn. En jurymedlem som bryter mot denna försäkran diskvalificerar sig själv och blir avstängd från framtida juryarbete.
Tävlingsvillkor
Tävlande bidrag ska vara producerade eller publicerade/utgivna under 2024 eller innan 31 maj 2025.
Inlämnaren ansvarar för att tävlingsbidrag och dess material, inte strider mot marknadsföringslagen, annan marknadslagstiftning, lagen om namn och bild i reklam, dataskyddsförordningen (GDPR), immaterialrättslg lagstiftning, branschpraxis, etiska regler, eller i övrigt marknadsföring eller i tillämpliga lagstiftningar. Observera att det inte är tillåtet att t.ex. använda musik, ljudspår, still- eller rörliga bilder eller annat medie som man inte har köpt rättigheterna till.
Vid efterfrågan ska inlämnaren kunna uppvisa hur detta godkännande har säkerställts/inhämtats. Inlämnaren ansvara för att det inte föreligger hinder mot att bidraget/en och dess material, kan visas i samtliga medier i såväl i som utanför Sverige av Sveriges Kommunikationsbyråer och dess partners.
Inlämnaren ger sitt tillstånd till Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) att publicera materialet på internet, i tryckta och/eller digitala medier och kanaler, i utställningar, under Awardsgalan samt i samband med marknadsföring av tävlingen eller av annat av Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) arrangerat evenemang samt försäljning av reklamalster. Inlämnaren ansvarar för att den tävlande byråns, underbyråns namn eller logotyp inte förekommer på eller i bidraget.
Inlämnaren ansvarar för att ersätta tredjeman/upphovsrättsinnehavaren för eventuella skade – och/eller ersättningsanspråk pga. Brott mot lag, branschpraxis eller annat regelverk. Inlämnaren ansvarar för att idén inte använts tidigare i andra kommunikationssammanhang i Sverige eller utomlands. I fall tveksamhet föreligger kan juryn begära in underlag från inlämnaren som styrker produktion och publicering. Så kallade ”ghost jobs” är ej legitima i tävlingen.
Bidrag som inte uppfyller ovanstående krav tas ur tävlingen och har i så fall ej rätt att återfå anmälningsavgift eller andra kostnader som har uppstått i samband med tävlan.
Nomineringsdiplom och priser:
Utfärdas till alla nominerade, ett till uppdragsgivaren och ett till byrån. Guldvinnaren belönas med en designad prisstatyett samt ett diplom var till uppdragsgivare och byrå.
Om antalet bidrag i en kategori understiger fem (5) förbehåller sig Swedish Content Awards juryn rätten att inte dela ut pris i en kategori.
Vad kostar det att tävla?
Tävlingsavgiften:
Medlem i Komm 3550 kr
Ej Medlem i Komm 5050 kr
Kontakt
Tävlingsansvarig: Josephine Frigge
Telefon: +46 70 145 86 14
Mail: contentawards@komm.se
Under tävlingsperioden kommer det mycket mail, vi försöker svara inom 24h.
Vid tekniska problem när du registrerar dina bidrag är du välkommen att maila till: support@awardly.se
För frågor kontakta contentawards@komm.se