VINNARNA I SWEDISH CONTENT AWARDS 2025

Här presenteras vinnarna:

IQ på TikTok

Motivering: När ett komplext samhällsproblem möter en plattform känd för lättsam underhållning uppstår något oväntat. Genom att tänja på gränserna för vad folkbildning kan vara, skapades ett uttryck som fångade unga där de redan befinner sig – med en tonalitet som var lika delar skruvad, snygg och smart. Resultatet? En kampanj som både underhåller och utmanar, och som visar att viktiga frågor visst kan få plats i flödet.

Arlamat Swedish Taco

TikTok-lansering i Bregottfabriken

DrunkenBait

Motivering: Med kreativ kraft och hantverksskicklighet belyser detta bidrag ett samhällsproblem på ett smart, engagerande och respektfullt sätt. Genom insiktsfullt arbete möter de målgruppen i sitt sammanhang med en ton som aldrig blir mästrande utan både seriös och lekfull. En uppmaning som nådde fiskecommunityt, engagerade den breda allmänheten och slutade med ett tydligt budskap: Fiska inte dragen. Stort grattis Carlsberg och ert Drunken Bait!

Julpåskölen

  • Kategori: Design
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Eriksberg, Carlsberg Sverige
  • Byrå: BBDO
  • Läs mer om bidraget här

SAL Navigation – Leading with innovation. Protecting the future.

Varumärkesbyggande grafisk profil

  • Kategori: Design
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Floatel International
  • Byrå: Wardt Communication
  • Läs mer om bidraget här

Arlamat Swedish Taco

Motivering: Genom att använda humor, igenkänning och personlig twist skapade kampanjen uppmärksamhet och engagemang – även långt utanför landets gränser. Samtidigt som det stärkte varumärkets nationella och folkliga profil. Helt enkelt riktigt smart att koppla ihop ett älskat fredagsmyskoncept med svensk husmanskost och en internationell paradrätt. Stort grattis Arla för att ni bjuder på Swedish Taco!

Apoteket – Stå upp för Klimakteriet

Lidl Always-on

Beijer Lagbygge

  • Kategori: Detaljhandel
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Beijer Byggmaterial AB
  • Byrå: Passion Lab
  • Läs mer om bidraget här

LYKO x IDOL

Det Är Inte För Sent

  • Kategori: Effekt & Engagemang
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Bris
  • Byrå: First Lady Agency
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: ’Det Är Inte För Sent’ imponerade stort på juryn med sin äkthet och mod. Genom insikter om ungas TikTok-beteende och ett samarbete på deras villkor skapades en stark aktivering. Resultatet talar för sig självt – samtalen till BRIS ökade med 160%. En kampanj som verkligen nådde hela vägen fram.

Ruset 2

  • Kategori: Effekt & Engagemang
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: IQ-initiativet
  • Byrå: ABBY.WORLD
  • Läs mer om bidraget här

En dramatiserad enkät

  • Kategori: Effekt & Engagemang
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Officerförbundet
  • Byrå: Gullers Grupp
  • Läs mer om bidraget här

King of Pop

  • Kategori: Effekt & Engagemang
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: MAX Burgers
  • Byrå: Åkestam Holst / NoA
  • Läs mer om bidraget här

Lämna ingen i sticket

  • Kategori: Effekt & Engagemang
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Cancerfonden
  • Byrå: Cancerfonden
  • Läs mer om bidraget här

Du har vad som krävs

  • Kategori: Employer Branding
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Försvarsmakten
  • Byrå: NORD DDB
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Genom oväntad kreativitet och insiktsfulla val fick kampanjen unga kvinnor att se Försvarsmakten och sig själva i ett helt nytt ljus. Plötsligt blev Försvarsmakten en arbetsgivare även för dem. Ett starkt exempel på hur man kan nå målgruppen på riktigt och förändra bilden av ett helt varumärke. Snyggt!

En dramatiserad enkät

  • Kategori: Employer Branding
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Officerförbundet
  • Byrå: Gullers Grupp
  • Läs mer om bidraget här

På tal om PwC

  • Kategori: Employer Branding
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: PwC Sverige
  • Byrå: Coreworkers
  • Läs mer om bidraget här

Vardagshjältarna

  • Kategori: Employer Branding
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Pressbyrån & 7-Eleven (Reitan Convenience)
  • Byrå: Spotlight Communications
  • Läs mer om bidraget här

Livets unga löften

  • Kategori: Finans & Försäkring
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Länsförsäkringar
  • Byrå: NORD DDB
  • Läs mer om bidraget här

Feelings on Track

Motivering: Att belysa en aktuell samhällsfråga för målgruppen, våga problematisera och undersöka den för att sedan skapa engagerande innehåll som lämnar en lustfylld känsla – det lyckas detta vinnande bidrag åstadkomma. För att resa, upptäcka nya kulturer och människor är ju just lustfyllt och bör göras oftare. Också ett inspirerande exempel på hur content kan ta sig i uttryck, med flera olika kanaler, format och fysisk interaktion. Stort grattis Interrail för att ni bjuder på Feelings on Track!

Volvo Penta – Taking boating to new heights

Ersättningstrafika

  • Kategori: Fordon & Transport
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Krösatågen
  • Byrå: Ny Studio
  • Läs mer om bidraget här

Upptäck känslan

  • Kategori: Fordon & Transport
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Skånetrafiken
  • Byrå: Infab
  • Läs mer om bidraget här

Det är inte för sent

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Bris
  • Byrå: First Lady Agency
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Genom att låta den dramatiska berättelsen växa fram med hjälp av flera konton visar vinnaren både mod och fingertoppskänsla. Med tydlig förståelse för målgruppen och kanalen väcks nyfikenhet och engagemang på ett sätt som känns naturligt och helt rätt i tiden. I en digital miljö som kan vara fylld av hat och hot står kampanjen för trygghet med sitt tydliga budskap

Ruset 2

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: IQ-initiativet
  • Byrå: ABBY.WORLD
  • Läs mer om bidraget här

En dramatiserad enkät

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Officerförbundet
  • Byrå: Gullers Grupp
  • Läs mer om bidraget här

Lämna ingen i sticket

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Cancerfonden
  • Byrå: Cancerfonden
  • Läs mer om bidraget här

Värd att vänta på

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Hundstallet
  • Byrå: Story Relations
  • Läs mer om bidraget här

Ämnesläraren

  • Kategori: Ideella verksamheter & Intresseorganisationer
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Sveriges Lärare
  • Byrå: Ahead publishing
  • Läs mer om bidraget här

Love hurts

Motivering: Love hurts fick juryn att dra på smilbanden. Ett klockrent exempel på hur en smal bransch kan göras relevant för en bred publik. Med hjärta och humor lyckas de förvandla en liten förändring av sin logga till en snackis och till innehåll som både underhåller och förklarar mer om verksamheten. Extra kudos till József som för andra gången prydde sin kropp med SKF.

Hållbarhetsresan Engelholmsglass

Effekt och energi – varför är det bra att förstå skillnaden?

  • Kategori: Industri & Energi
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Göteborgs Energi
  • Byrå: OTW
  • Läs mer om bidraget här

Freedome

  • Kategori: Industri & Energi
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Vattenfall
  • Byrå: Make Your Mark
  • Läs mer om bidraget här

Julpåskölen

  • Kategori: Innovation
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Eriksberg, Carlsberg Sverige
  • Byrå: BBDO
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Med en briljant men enkel idé löste kampanjen ett verkligt problem, skapade stor uppmärksamhet och visade att innovation inte alltid kräver ny teknik – utan bygger på insikt, kreativitet och klokskap. En idé i sin renaste form.

DrunkenBait

Freedome

Sveriges Nästa Makeupstjärna

Se hela människan

  • Kategori: Internkommunikation
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Halmstad kommun/hemvårdsförvaltningen
  • Byrå: Consid
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Se hela människan berörde juryn på djupet – inte ett öga var torrt. Med värme och mänsklighet lyckades Consid engagera i ett ämne som för målgruppen redan är självklart. Snyggt paketerat, väl utfört och med tydliga resultat visar kampanjen prov på det lilla extra som krävs för att nå hela vägen fram. En värdig vinnare

MAXare – People Behind the Burgers

  • Kategori: Internkommunikation
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: MAX Burgers
  • Byrå: MAX Burgers
  • Läs mer om bidraget här

Kom närmare hockeyn med Telia

Motivering: Kom närmare hockeyn med Telia imponerade på juryn som ett lysande exempel på content som verkligen förstärker målgruppens upplevelse. Telia lyckades bli en naturlig del av det målgruppen redan älskar – smart, relevant och föredömligt för alla sponsorer. Mycket bra!

Företagarallsvenskan

  • Kategori: IT & Telekom
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Strato Sverige
  • Byrå: Spotlight Communications
  • Läs mer om bidraget här

Ruset 2

  • Kategori: Offentlig sektor & Samhällsinformation
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: IQ-initiativet
  • Byrå: ABBY.WORLD
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Med kampanjen förvandlades publiken från passiva åskådare till aktiva medskapare. Genom interaktiv dramaturgi, plattformssmart klippning och ett modigt grepp om ungas perspektiv lyckades serien både spegla en verklighet och skapa nya samtal. En kampanj som visar att kulturens kraft kan göra även de svåraste ämnena tillgängliga – och omöjliga att ignorera

Hej vi har flyttat till Orsa!

  • Kategori: Offentlig sektor & Samhällsinformation
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Orsa Kommun
  • Byrå: Lysfoss Advertising AB
  • Läs mer om bidraget här

Två sidor av sex

  • Kategori: Offentlig sektor & Samhällsinformation
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Region Sörmland
  • Byrå: Consid Communication
  • Läs med om bidraget här

Feelings on Track

  • Kategori: Offentlig sektor & Samhällsinformation
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Interrail
  • Byrå: Sweet
  • Läs mer om bidraget här

Intim Rutin

Motivering: Den enkla vägen är sällan den bästa. Här är en kampanj som inte skriker i flödet, utan har ett format som smyger sig in, stannar kvar och sätter sig i huvudet hos målgruppen. Den går inte på rutin eller är in your face, men definitivt in your mind. Modigt, oväntat och sexigt smart. Stort grattis Kronans Apotek för relevant Intim Rutin

Företagarens vaggvisa

  • Kategori: Podd & Ljud
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Wint
  • Byrå: Wint / Tellving & Partners
  • Läs mer om bidraget här

Ledarskap och livsfilosofi – Digitala influencer-podden

Superseniorerna

Motivering: När världen tror att ålder är en bromskloss, visade Vinnaren att det i själva verket är en turboknapp. Med skratt, mod och vind i håret fylldes berg- och dalbanan med rekordhungriga 80-plussare – och världen kunde inte sluta titta. En kampanj som bevisar att äventyr aldrig går i pension. Inte bara världsrekord – utan också världsklass!

Feelings on Track

Stryktipset 90 år

Unna dig Göteborg i höst

Volvo Penta – Taking boating to new heights

Motivering: En snygg och välproducerad film som på ett smart sätt lyfter fram produktfördelarna och teknologin bakom utan att någonsin tumma på storyn. Budskapet är tydligt, kreativiteten hög och filmen engagerande från start till mål. Genomtänkt, genomarbetat och mycket väl genomfört – detta är ett riktigt guldkorn som inte lämnar någon oberörd.

Finax

Screenshot

The Charging Game

Ruset 2

Motivering: Repetition är kunskapens moder. Men här nöjer man sig inte med det utan fortsätter att utmana och välja annorlunda, för att inte tappa relevans. Detta bidrag har uppnått det som vi alla önskar att kommunikation och marknadsföring skall lyckas med – engagera målgruppen och ge effekt. En målgrupp som sägs vara svår att nå har man här bjudit in och gett dem utrymme i manus och med repliker i filmer som har setts och delats av tusentals unga. Respekt för repetition och att ni inte fartblint rusar vidare till något nytt. Stort grattis IQ-initiativet för dramat Ruset 2

Du har vad som krävs

Lennart – A Cheezy Movie

Ta dig friheten

Feelings on Track

Längre leve din bil

Tutti Frutti Remix Tour

Just give a f*ck

Motivering: Med ett budskap lika fräckt som folkhälsosmart lyckades den här vinnaren göra det otänkbara – att få en censur­känslig plattform att tala öppet om kondomer. Genom humor, orgasmisk kreativitet och målgruppens egen röst blev den här en kampanj som både underhöll och förändrade beteenden. Ett bevis på att skratt och njutning kan vara samhällets bästa skyddsnät. Ååååhh… vilken smart kampanj!

”Hästtjejerna” med Emilia Rehnberg & Emma Melin

Lidl Always-on

Ruset 2

  • Kategori: Sociala Medier
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: IQ-initiativet
  • Byrå: ABBY.WORLD
  • Läs mer om bidraget här

Arlamat Swedish Taco

Farligt nära solen

  • Kategori: Sociala Medier
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Kronans Apotek
  • Byrå: Cure Media
  • Läs mer om bidraget här

TikTok-lansering i Bregottfabriken

  • Kategori: Sociala Medier
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Arla
  • Byrå: Åkestam Holst / NoA
  • Läs mer om bidraget här

Just give a f*ck

Motivering: Sex är kanske världens mest lustfyllda träningsform – och med den här kampanjen lyckades Vinnaren påminna om att kondomen är det ultimata skyddet för både oönskade följdeffekter och hälsa. Genom att kombinera humor, kreativ fräckhet och ett folkhälsoperspektiv gjorde kampanjen kondomanvändning lika självklar som uppvärmning före match. Ett guldlopp för både kroppen och samhället.

Gratis mensskydd i skolan – en självklar rättighet

  • Kategori: Sport & Hälsa
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Libresse & Tork
  • Byrå: Spotlight Communications
  • Läs mer om bidraget här

Sköna Maj!

  • Kategori: Sport & Hälsa
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Hammarby Fotboll
  • Byrå: Diggin Larry / Hammarby Fotboll
  • Läs mer om bidraget här

Apoteket – Stå upp för Klimakteriet

Akt

  • Kategori: Tidningar
  • År: 2025
  • Valör: Guld
  • Uppdragsgivare: Fackförbundet Scen & Film
  • Byrå: Make Your Mark
  • Läs mer om bidraget här

Motivering: Detta bidrag visar att medlemstidningar kan vara riktigt inspirerande och verkligen kännas i vilken bransch den verkar. Med skarpt redaktionellt innehåll och en konsekvent layout som genomsyrar allt, blir resultatet en tidning som vågar ta plats och utmana. Artistiskt foto, starka illustrationer och smakfulla typsnitt kombineras till ett minnesvärt och helt eget uttryck. Stort grattis Fackförbundet Scen & Film för ert verk Akt!

Röda Korset Magasin nr 4 – På plats i Gaza

Verksamhetsberättelse 2024

  • Kategori: Tidningar
  • År: 2025
  • Valör: Silver
  • Uppdragsgivare: Skyddsvärnet i Göteborg
  • Byrå: Skyddsvärnet i Göteborg
  • Läs mer om bidraget här

Vi Lärare

  • Kategori: Tidningar
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Sveriges Lärare
  • Byrå: Ahead publishing
  • Läs mer om bidraget här

Ämnesläraren

  • Kategori: Tidningar
  • År: 2025
  • Valör: Diplom
  • Uppdragsgivare: Sveriges Lärare
  • Byrå: Ahead publishing
  • Läs mer om bidraget här