Svart på vitt

Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen? Det är frågeställningen som ligger till grund för KOMMs rapport ”Svart på vitt – en studie av reklamens förmåga att spegla sin samtid åren 2015-2020”

Rapporten har tagits fram i samarbete med Sveriges Annonsörer, Google och All of Us. Studien har genomförts på Geena Davis Institute, den enda forskningsbaserade organisationen som samarbetar med underhållningsbranschen.

Läs rapporten här


Rapporten undersöker de senaste sex årens belönade reklam i Guldägget – där den mest kreativa reklamen belönas, 100 Wattaren, och YouTube Works där dess kommersiella effekt eller genomslag premieras. Rapporten har specifikt undersökt nominerad reklam.

Nedan kan du ta del av webinaret från 11 november.

Del 1
KOMMs vd Linda Nilsson samtalar med Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer, Nicole Kavander, All of us och Lisa Blom, Google.

DEL 2
Sara Matsson och Pia Ghosh på Google intervjuar Madeleine Di Nonno på Geena Davis Institute on gender in media.