Cannes Lions dag 4
Torsdag och festivalens fjärde dag. Komm firar 20 år som officiella representanter för tävlingen och rapporterar direkt på plats.
Skribent: Nina Kurn, Strategy & Creative Director
Elon och Ilon
F-ck you! Två giganter det talades om i Cannes
Enligt Elon Musk lever vi i den intressantaste av tider och går mot en era av överflöd för alla, där jobba är ett val och vi brottas med existensiell kris. Och detta ligger bara nått år bort.
Ilon Specht, den amerikanska copywriter som skrev en av de mest kända pay-offer – “Because I’m worth it” hyllades i Cannes , bara några veckor efter hennes bortgång. En kvinna i en mansdominerad värld som stred för äkthet och jämställdhet och som vägrade konventioner. “Det har aldrig handlat om reklam, bara om människor.”
Även om dessa två är extremt olika så kretsade bådas tankar kring människor och hur vi kan uppnå vår fulla potential. Som jämställda och orädda i en stereotyp värld, eller med AI som katalysator.
Torsdag 20 juni delas priser ut i följande kategorier
Brand Experience & Activation
Creative Business Transformation
Creative Commerce
Creative Effectiveness
Creative Strategy
Innovation
Luxury and Lifestyle
Dagens svenska shortlistade bidrag:
- REWILDING MODE – Prime Weber Shandwick & Husqvarna – Brand Experience & Activation
- OATLY IN PARIS – Oatly Department of Mind Control – Brand Experience & Activation
- THE ENTIRE CITY´S TEAM JERSEY – Forsman & Bodenfors & IFK Göteborg – Creative Commerce
- SPELLBOUND BY SWEDEN – Prime Weber Shandwick & Visit Sweden – Creative Effectiveness
- REWILDING MODE – Prime Weber Shandwick & Husqvarna – Innovation
Dagens belönade svenska bidrag
- REWILDING MODE – Prime Weber Shandwick & Husqvarna – Brand Experience & Activation
Senast uppdaterad 20.06.24
Publicerad 20.06.24