Cannes Lions dag 3
Onsdag och festivalens tredje dag. Komm firar 20 år som officiella representanter för tävlingen och rapporterar direkt på plats.
“The cost of being dull”, “bring back humor”, “the AI train has left the station”, “more content than ever”, “entertaining as hell”.
Någonstans bland dessa meningar finns nog en spaning kring en ny epok som håller på att utformas för vår bransch. (Och: Sydamerika vinner hur mycket som helst och Island har fått sitt allra första lejon!) Vi ses väl på Best of Cannes 2024?
Best of Cannes-turnén med Ulla-Karin Barrett kommer ske i Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå med start i September – datum TBA!
Why Awards Build Careers and How to Create Equality in Them?
Under förmiddagen föreläste Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB på temat – Why Awards Build Careers and How to Create Equality in Them. I samband med detta släpptes rapporten ”Creative Equality in Advertising White Paper” som belyser problematiken med den kraftiga underrepresentation vi sett under en lång tid.
Nyckelinsikter från rapporten:
1. Endast 24% av gulden och Grand Prix vid europeiska utmärkelser mellan 2019 och idag har vunnits av kvinnor, trots att kvinnor utgör över 40 % av styrelserna
2. Det bäst presterande landet var Grekland med 42 % av guld- och Grand Prix-utmärkelserna som gick till kvinnliga kreatörer, med de näst bäst presterande länderna Finland (32%) och Sverige (30%).
3. De sämst presterande i Europa var Frankrike och Polen med bara 12% och Irland och Belgien tätt inpå med bara 14% av deras ädlaste valörer som gick till kreativa team som inkluderade kvinnor i arbetsgruppen.
Onsdag 19 juni delas priser ut i följande kategorier
Creative B2B Lions
Creative Data Lions
Direct Lions
Media Lions
PR Lions
Social & Influencer Lions
Dagens svenska shortlistade bidrag:
- INDUSTRIAL EMISSIONS FACE MIST – NORD DDB & Vattenfall – Creative B2B
- REWILDING MODE – Prime Weber Shandwick & Husqvarna – Direct
- THE TRANSITION HOT DOG – Åkestam Holst & Pressbyrån – Direct
- LAST CALL – Kurppa Hosk & Yabie – Media
- VISIT SWEDEN (NOT SWITZERLAND) – Forsman & Bodenfors & Visit Sweden – PR
- TRAFFICKING INCORPORATED – Åkestam Holst & Talita – PR
- THE WORLD´S UGLIEST LAWN – Differ & Region Gotland – PR
- INDUSTRIAL EMISSIONS FACE MIST – NORD DDB & Vattenfall – Social & Influencer
Dagens svenska belönade bidrag
- TRAFFICKING INCORPORATED – Åkestam Holst & Talita – PR – BRONZE
Senast uppdaterad 02.07.24
Publicerad 19.06.24