Webinar: Politisk reklam – vad gäller?

EU-förordning om politisk reklam börjar att tillämpas den 10 oktober med krav på märkning samt när personuppgifter får användas i syfte att rikta politisk reklam online. Meta och Google har som en reaktion på detta infört förbud för politisk reklam i sina kanaler. Under detta webinar presenterar Advokatfirman MarLaw de nya reglerna samt vad den nya förordningen får för konsekvenser i praktiken, samt ansvarsfördelningen vid utgivning och produktion av politisk reklam samt vilka skyldigheter regleringen medför för byråer och organisationer som arbetar med samhällsinformation och eller annan information som skulle kunna utgöra politisk reklam.

Bland annat behandlas:

  • Vad är politisk reklam?
  • Gränsdragningen mellan yttrandefrihet och reklam
  • När och hur ska politisk reklam märkas?
  • Metas regler för Politisk reklam
  • Vem är ansvarig enligt Förordningen?
  • Vem övervakar efterlevnaden?
  • Vilka krav ställs för profilering?
  • Annonsering för sociala frågor