Julhälsning från Linda Nilsson, vd Komm, 2024
Nu lägger vi ytterligare ett intensivt kommunikationsår till handlingarna. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla medlemmar och samarbetspartners under året. Det har varit en ära och ett stort nöje att få arbeta med så många engagerade och kunniga personer.
Att det har varit ett utmanande år för vår bransch är ingen hemlighet. Ni är många som under 2024 har vänt er till oss och delat med er av era utmaningar och problem. Och även för Komm har året inneburit många långa och bråda dagar, med mycket intensivt arbete för både vårt kansli, våra kommittéer och för vår styrelse.
Medlemmarna först!
Att en branschorganisations medlemmar är dess första och största prioritering borde kanske inte behöva sägas, men ibland behöver det självklara lyftas. Vårt breda utbud kan alltid tydliggöras mer, då vi märkt att en del av våra medlemmar dessvärre inte alltid nåtts av de satsningar och initiativ som vi drivit under året. Samtidigt används också vår nya hemsida, som är fullspäckad med tjänster och verktyg, mer än någonsin förr. Under 2023 insåg vi att inflationen skulle fortsätta påverka vår bransch och att många medlemmar skulle behöva kämpa ännu hårdare för att hålla sin verksamhet lönsam. Styrelsen tog därför fram en strategi med fokus på att skapa konkret värde för medlemmarna som kansliet, styrelsen, kommittéer och utskott arbetat efter: “Bättre kommunikation. Bättre affärer.”
Bättre affärer
Vi har fokuserat på initiativ som skapar förutsättningar för våra medlemmar till att skapa bättre affärer, b.la. genom dessa tre större projekt:
– Ny pitchstandard:
Detta är en av branschens största utmaningar, och därför har vi utvecklat en ny pitchstandard tillsammans med Sveriges Annonsörer. Vår förhoppning var att vara i mål tidigare, men arbetet har behövt flera perspektiv och noggrann dialog för att i sin tur kunna göra verklig effekt. Vi ser fram emot att presentera standarden i början av nästa år.
– Offentlig upphandling:
Sedan vi tog fram rekommendationer för offentlig upphandling för några år sedan har vi sett en positiv utveckling: fasta priser blir allt vanligare, och fler upphandlare för en öppen dialog med oss om hur de kan skapa en bra upphandlingsprocess, exempelvis genom att följa våra rekommendationer.
Nu justerar vi några delar av rekommendationerna efter feedback, inklusive ett mer riktat språk till upphandlare och inköpsavdelningen. Under 2025 blir de uppdaterade rekommendationerna tillgängliga och därefter har vi fokus på utbildningar, PR- & lobbyinsatser samt debattartiklar, för att nå upphandlare och inköpsavdelningen. Nuvarande rekommendationer hittar du här:
– Uppdaterade Effektprinciper:
I december har vi uppdaterat våra Effektprinciper, som inte bara handlar om att mäta och bevisa effekt, utan även om att skapa kreativ kommunikation som skapar effekt. Uppdateringarna innehåller b.la. det nya effektsystemet, och en breddning av målgruppen – från att främst rikta sig till strateger till att omfatta alla roller på en byrå. Effekt är för hela teamet – du hittar dem här!
Föreläsningar, seminarier & utbildningar
Vi tar kontinuerligt fram relevanta utbildningar och föreläsningar/seminarier för våra medlemmar, som ska skapa förutsättningar för bättre affärer. Antingen i egen regi, eller i samarbete med partners:
– Lokala satsningar och initiativ:
Vi gläds åt det stora engagemanget våra medlemmar har oavsett ort, och för oss är det viktigt att träffa så många som möjligt! Därför anordnar vi med jämna mellanrum nätverksträffar och seminarier runtom i Sverige, som under året arrangerades bland annat i Malmö, Göteborg, och Luleå. Vi planerar fler träffar under 2025, med start i Göteborg den 22 januari, då vi bjuder in till en frukostföreläsning. Läs mer här.
Har du idéer eller önskemål? Hör av dig!
– CommToAct webinars:
CommToAct har arrangerat en serie webinars om hur vi kan samverka för att skapa affärsnytta på ett mer hållbart sätt, inklusive avsnitt som “omtänksamhet ger lönsamhet”, “strategisk hållbarhet” och “digital inkludering”. Samtliga kan ses i sin helhet i efterhand här på YouTube.
– EFFDay:
I september medarrangerade vi årets EFFDay – en inspirationsdag där branschen diskuterade hur reklaminvesteringar kan bli mer effektiva och hållbara. EFFDay är tillbaka 5 september 2025, och tills dess kan ni ta del av denna spaning: om hur man använder känslor för att skapa effekt i sin marknadsföring. Webinaret sänds 18 dec kl 12:00.
– Best of Cannes:
En mycket uppskattad Komm-tradition fortsatte under 2024, när vi besökte Luleå, Malmö, Göteborg och Stockholm med årets Best of Cannes-dragning av Ulla-Karin Barrett. ”Entertain, entertain, entertain” var fokus – sen den i efterhand här!
– ARU/VARU:
ARU och fortsättningskursen VARU är juridiska utbildningar inom marknadskommunikation och fungerar som en kvalitetsstämpel för våra medlemmar. Under våren arrangerar vi utbildningar i Stockholm samt i Göteborg, som lokala byråer med omnejd kan boka redan nu! Läs mer här.
CommToAct People – ett nytt område
I maj lanserades CommToAct People, med fokus på social hållbarhet i vår bransch, i frågor som inkludering, representation och friskfaktorer. Du kan hitta rapporter, guider och webinars från CommToAct Planet här: https://commtoact.se/people/
Parallellt har vi också fortsatt att uppdatera CommToAct Planet, som fokuserar på miljömässiga utmaningar – hur vi som bransch kan bidra till den gröna omställningen, FN:s globala mål samt skapa lönsamma affärer: https://commtoact.se/planet/
Vår bransch och AI
Vi bevakar utvecklingen av AI som erbjuder enorma möjligheter för vår bransch – men också juridiska och etiska utmaningar. Tillsammans med Sveriges Annonsörer presenterade vi tidigt i år elva vägledande principer för ansvarsfull användning av generativ AI i marknadskommunikation. Du hittar dem här.
Bättre kommunikation & tävlingar
Vi arrangerar Guldägget och Swedish Content Awards, som båda är viktiga för att driva kreativitet framåt och lyfta branschens värde ytterligare. Svensk kommunikation presterar även bra internationellt i Cannes Lions, Eurobest och Effie, som fungerar som en bra benchmark mot kollegor på global skala. Genom vårt representantskap har vi även haft möjligheten att nominera flera svenska juryledamöter i tävlingarna.
Talangutvecklingen är också otroligt viktig för vår bransch, där unga kreatörer får chansen att tävla i Kycklingstipendiet samt Young Lions och Eurobest Young Creatives i internationella sammanhang.
– Platinaakademins hemsida:
I samband med Guldäggsgalan lanserades Platinaakademins hemsida, som dokumenterar banbrytande svensk reklam gjord av akademins medlemmar. En stark inspirationskälla för nya generationers kreatörer och för intresserade i omvärlden – du hittar den här.
HR
Under de senaste åren har vi också sett ett allt större behov från branschen om att få hjälp i frågor som vanligtvis inte faller under vår verksamhet. Ett exempel är ett ökat behov av HR-support och vad man kan, bör och får göra i det avseendet.
– Simployer HR:
I ditt medlemskap så får du tillgång till Simployer, som täcker strategiska och operativa HR-frågor, som är mycket uppskattade av våra byråledare som valt att använda tjänsten. Simployer innehåller alltifrån miljöpolicies, lönekartläggning, policy för distansarbete, alkohol, sociala medier, åtgärder mot diskriminering och mycket mer – läs här:
– Lönestatistik:
I april släppte vi den senaste lönestatistiken, som är ett bra underlag för våra byråledare och HR. I årets upplaga noterade vi ett trendbrott; för första gången på 25 år minskade snittlönerna i kommunikationsbranschen (-1,6 % sedan 2023), och personalstyrkan har även minskat. Du kan läsa mer här.
En julhälsning från Komms förbundsjurist, Christina Nylander
En julhälsning från Komms ordförande, Jacob Nelson
Avslutningsvis
Om du orkat ända ner hit, så vill jag än en gång passa på att tacka för i år. Med alla initiativ, projekt, verktyg och tjänster vi tagit fram under 2024, så finns en stabil grund för ett bättre 2025 lagd. Vi kommer göra allt för att hjälpa våra medlemmar att skapa såväl bättre kommunikation som bättre affärer även under 2025.
Stort tack – och god jul & gott nytt år!
/Linda Nilsson, VD Komm
Ps. Hör gärna av dig till oss på info@komm.se med eventuella frågor, tankar och synpunkter!
God jul önskar kansliet!
Charlotte, Christina, Josephine, Linda och Peter.
Kansliet är stängt från 20 december – 6 januari.