Upphovsrättsintrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg
Patent- och marknadsdomstolen beslutar om ersättning om 200 000 kr på grund av upphovsrättsintrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg.
De båda skivbolagen Universal Music och Polar Music stämde influencern Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean Eating för upphovsrättsintrång för att ha nyttjat ett upphovsrättsskyddat musikstycke (ABBAs ”The winner takes it all”) vid marknadsföring på Instagram.
Zytomierska har invänt att det endast rörde sig om ett cirka 15 sekunders långt klipp samt att musiken var en av de förvalda alternativen som Instagram presenterar som musik som fåranvändas. PMD har dock invänt att Instagrams licensierade musikbibliotek enbart är tillgängligt för icke-kommersiella ändamål samt att ett återgivande på 15 sekunder med råge uppfyller den tid som normalt krävs för identifiering.
PMD dömer Clean Eating till att betala 100 000 kronor till de båda skivbolagen vardera i sk skälig ersättning, med ledning av gängse livcensavtal och bolagets omsättning och följarskara. Vid fastställandet av den skäliga ersättningen har beaktats att det aktuella videoklippet laddades upp och publicerades på Instagram, att antalet följare på Katrin Zytomierskas privata Instagramkonto uppgår till ca 170 000, att antalet följare på Clean Eatings Instagramkonto uppgår till ca 48 000, att Instagramkontot är öppet och därmed tillgängligt för en obegränsad krets, liksom storleken på Clean Eating som företag i termer av verksamhet och ekonomi. Utöver den totala ersättningen om 200 000 kr ska Clean Eating betala skivbolagens rättegångskostnader om totalt 474 000 kr.
Universal och Polar har framhållit att det har varit principiellt viktigt för dem att få frågan om bestämmandet av skälig ersättning vid upphovsrättsintrång på sociala medier prövad.
Senast uppdaterad 14.08.24
Publicerad 05.08.24