Bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier

Influeraren Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating AB ska betala sammanlagt 1,25 miljoner kronor till staten efter att ha brutit mot domstolsförbudet gällande bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier.

Det är ett känt problem att influerare ibland inte reklammarkerar sina inlägg som innehåller marknadsföring, och ibland inte tillräckligt tydligt. Därför är dagens dom från Patent- och marknadsdomstolen av stor betydelse. 

– Det är bra att domstolen är så tydlig. Det bryter mot lagen att göra reklam i sociala medier utan att det framgår för följarna att det är reklam. Det här är inget som man kan ta lättvindigt på. Influerare har ett ansvar att följa lagen, säger Pär Magnusson som är processråd vid KO.

Senast uppdaterad 21.08.24

Publicerad 24.10.23

Influencer Conduct

Influencer Conduct

En samlingsplats om influencer marketing. Influencerconduct.se är en spaning och samlingsplats från Komm för att förstå och förenkla medielandskapet inom influencer marketing, framförallt för dig som arbetar på en Kommunikations­­byrå. Ta del av inspiration och fakta i form av intervjuer, mallar, rekommendationer och riktlinjer/ bestämmelser gällande t ex annonsmärkning.