Komms nyhetsbrev #November 2024

Årets sista nyhetsbrev är här, och det innehåller information kring Guldägget, inspirationswebinar och medlemsförmåner. Läs mer nedan!

Guldägget 2025

Nu är det hög tid att blicka tillbaka på kommunikationsåret 2024. Alla de kreativa, nyskapande och innovativa kampanjerna som ni har skapat under året, har nu möjligheten att tävla i Guldägget 2025. 

De förändringar som gjorts inför 2025: 

  • I specialpriset Omställningsägget har kravet kring en nominering i någon av Guldäggets kategorier tagits bort, samt några små justeringar inklusive beskrivningstext. Förändringarna reflekterar den hållbarhetsomställning som vår bransch står inför.
  • Nytt för i år är att det tillkommit en designkategori – Grafisk Form, som belönar designhantverket.
  • Därmed fokuserar kategorin Hantverk på hantverket i skapandet av reklam och kommunikation. Genom denna breddning har underkategorierna inom Hantverk tagits bort.

Läs mer om samtliga förändringar här

Om ni har frågor eller funderingar kring Guldägget är ni varmt välkomna förbi vårt kansli på Wallingatan 38 i Stockholm, eller kontakta oss på info@guldagget.se.

Kommande webinars

3e december: Nya spelplanen för Green Claims 

MarLaw bjuder in till ett kostnadsfritt lunchwebinar för Komms medlemmar om de skärpta reglerna för Green Claims enligt direktivet “Empowering Consumers in the Green Transition” (ECGT). Reglerna innebär bland annat att vaga miljöpåståenden hamnar på marknadsföringslagens svarta lista, och att miljöpåståenden måste dokumenteras, kommuniceras och verifieras på nya sätt.

6 december: AI-juridiken i praktiken

Välkommen att delta i ett kostnadsfritt lunchwebinar för Komms medlemmar om användning av AI utifrån AI-förordningen, upphovsrättslagen och GDPR, som anordnas av MarLaw.

CommToAct webinarieserie: Hållbar affärsnytta

Titta på CommToAct’s CommToAct uppskattade webinarieserie om hur vi kan samverka för att skapa affärsnytta på ett mer hållbart sätt. Serien innehåller tre avsnitt: “Omtänksamhet ger lönsamhet”, “Strategisk Hållbarhet” och ”Digital Tillgänglighet”. 

Avsnittet Digital Tillgänglighet kommer även att genomföras igen då intresset var stort!

Operativ HR: Simployer

En av våra många medlemsförmåner är tillgången till HR-plattformen Simployer, som erbjuder effektivt stöd i det praktiska och strategiska HR-arbetet.

Här hittar du bland annat:

  • Mallar kring anställning och arbetsmiljöpolicy 
  • Policy för IT-användning, distansarbete, sociala medier, alkohol och droger och mycket mer som kan vara del av förfrågningsunderlag i upphandlingar
  • Smarta verktyg och steg-för-steg guider i vardagliga HR-frågor och komplexa situationer.

Annat följer av lag; exempelvis åtgärder mot diskriminering, arbetsmiljöpolicy, information om behandling av personuppgifter m fl. 

För att ta del av Simployer behöver din byrå vara medlem i Komm – läs mer om förmånen och följ anvisningarna för inlogg här:

Nya ICC-koden

ICC-koden har i över 85 år utgjort den globala standarden för ansvarsfull marknadsföring. Nu har den senaste upplagan av koden lanserats i svensk översättning och täcker områden som AI, influencer marketing och hållbarhet.
Koden kommer att börja tillämpas av Reklamombudsmannen på anmälningar fr o m 1 januari 2025.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) 

Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media. 

Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. 

Senast uppdaterad 25.11.24

Publicerad 25.11.24