Komms Nyhetsbrev #Maj 2025

Ny pitchstandard och branschrekommendationer om reklammärkning för influencer marketing i sociala medier – läs mer nedan!
Ny pitchstandard: med fokus på hållbarhet och kvalitet

Tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har vi på Komm tagit fram två nya pitchstandarder – en för upphandling av kommunikationsbyråer och en för mediebyråer. Målet är att förbättra kvaliteten i byråvalen och minska osund stress i branschen.
Pitchprocessen är ofta starten på ett långsiktigt och viktigt partnerskap. Genom att tydliggöra vad en professionell och hållbar pitch bör innehålla – med fokus på öppen dialog, affärsmässighet och struktur – skapas bättre förutsättningar för både byråer och uppdragsgivare.Standarderna innehåller enkla steg, checklistor och rekommendationer, och bygger på bred erfarenhet från branschen.
- Ta del av materialet här:
Pitchstandard och stöddokument för kommunikationsbyrå - Pitchstandard och stöddokument för mediebyrå
Hjälp oss gärna sprida detta vidare till era kollegor i branschen!
Branschrekommendationer om reklammarkering för influencer marketing i sociala medier

Vi på Komm har, tillsammans med Sveriges Annonsörer och IAB Sverige, lanserat en ny gemensam rekommendation för hur reklam ska märkas i sociala medier vid samarbete med influencers. Syftet är att skapa ökad tydlighet och förtroende – både för marknadsförare och konsumenter.
- Influencer marketing är idag en etablerad del av företagens kommunikation, men rätt hantering av reklammarkering är fortsatt en utmaning. Den nya rekommendationen ger vägledning utifrån gällande regler och praxis, och innehåller konkreta råd om utformning, placering och formulering av reklammarkeringar.
- Ta del av branschrekommendationen här
- Samt läs mer nyheter om influencer marketing här
Dela gärna vidare till kollegor och samarbetspartners!
Webinar: uppdaterade Effektprinciper

Nu finns en uppdaterad version av de 8 Effektprinciperna – ett verktyg som samlar forskning och branschinsikter för att skapa kommunikation som inte bara syns, utan också fungerar.
- Missade du vårt webinar om principerna? Det finns nu tillgängligt för alla Komms medlemmar att ta del av i efterhand.
- Full presentation av de uppdaterade Effektprinciperna
- Komms effektprinciper kortversion
Young Lions

Komm arrangerar varje år Young Lions Sweden, en plattform för talangutveckling där unga kreatörer tävlar om en plats till den internationella upplagan av samma tävling. Missa inte prisutdelningen 14 maj som utser teamen som kommer att representera Sverige i Cannes.
Komm är sedan 2004 officiell representant för Cannes Lions – ska du dit i år? Signa upp dig här på eventlistan så delar vi med oss löpande om spännande seminarier och events!
ARU – Distans kursstart
Som producent av marknadskommunikation ansvarar du för att föreslagna marknadsföringsåtgärder inte strider mot gällande lagregler, etiska regler eller branschpraxis. För en framgångsrik kommunikation och ett lyckat samarbete med kunden är det viktigt att känna till vilka rättsliga regler som styr marknadskommunikationen och hur de tillämpas i praktiken. Medlemsföretag i Sveriges Kommunikationsbyråer skall ha minst en medarbetare som är ARU, ansvarig reklamutgivare. Att byrån har en person anställd med aktuell och uppdaterad ARU-kompetens är också ett krav enligt branschens allmänna villkor och rekommendationer för samarbete mellan reklamproducent och reklamköpare, framtagna tillsammans med Sveriges Annonsörer. Som medlem i Komm har du 40 % rabatt på kursavgiften.
Datum: 18 sep – 11 dec
Anmäl dig senast 14 maj & läs mer på: https://www.berghs.se/kurs/aru-ansvarig-reklamutgivare-professional-distans/
Aktuella händelser i Komm-kalendern
Om Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)
Komm är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, PR, event, content, digital, varumärke & media.
Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.