Komms nyhetsbrev #Januari 2024

Vägledning i det nya AI-landskapet, förbud mot specifika miljöpåståenden och hög tid att skicka in era bidrag till den 63:e upplagan av Guldägget!

11 vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Tillsammans med Sveriges Annonsörer har vi lanserat elva vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation. Framöver kommer vi bevaka utvecklingen och stöttar våra medlemmar i den något snåriga frågan om AI-Genererat innehåll.

Guldägget – Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Skicka in era bidrag idag!

Guldägget belönar årets bästa, mest nyskapande och smartaste kommuni­kation. Syftet är att inspirera skaparna, och visa såväl uppdrags­givare som omvärld den enorma skillnaden mellan medel­måttiga idéer, och kommuni­kation som skapar förändring i stora kliv.

Guldägget bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i 14 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Integrerat, Innovation, Kortare filmer, Längre filmer, PR, och Utomhus.

Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och byrå.

Inlämningen till Guldägget 2024 öppnar torsdag 7 december 2023 kl.09.00 och stänger fredagen den 2 februari kl.17.00

Förbud för specifika miljöpåståenden

EU-parlamentet har antagit direktivet Empowering Consumers for the green transition som förbjuder specifika miljöpåståenden.

Direktivet är ett tillägg till EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder, dvs det direktiv som ligger till grund för vår nuvarande Marknadsföringslag, vilket får till följd att vissa miljöpåståenden, senast inom två år, beroende på implementeringstakten, snart kommer att klassificeras som otillbörliga affärsmetoder och därmed sanktioneras enligt Marknadsföringslagen.

Roger Hatchuel Student Academy 2024

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. Programmet är specialutformat för kommunikationsstudenter mellan 18-25 år som närmar sig examen.

Sedan 2003 har RHSA inspirerat nästa generations kreativa ledare genom kunskap, rätt verktyg och ett nätverk som gör det möjligt att utforska olika kreativa vägar innan det är dags att lämna studentlivet bakom sig och starta sin karriär inom kommunikationsbranschen.

Att vara en del av Roger Hatchuel Student Academy är en fantastisk möjlighet att få träffa studenter från hela världen, få specialanpassade föreläsningar från några av världens bästa kreatörer, utveckla sig själv och få en förstålse för Branschen globalt.  Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter.

Aktuella händelser i kalendern

KOMMS NYHETSBREV

Är du intresserad av vad som händer i kommunikationsbransch­­en och vill få tips på aktuella event, tävlingar & kurser?

Ta del av fler nyheter från Komm!

Ta del av fler nyheter från Komm!

Nyhet

08.05.24

EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter agerar mot 20 flygbolag för greenwashing

Flygbolagens påståenden om att koldioxidutsläpp från flygresor kan kompenseras genom klimatprojekt eller genom användning av hållbara bränslen, där konsumenter kan bidra genom att betala en tilläggsavgift, befaras i många fall vara vilseledande. 

Nyhet

06.05.24

Här presenteras årets Young Lions jury

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande kommunikations­tävlingen och samlar deltagare från hela världen, under festivalveckan arrangeras även tävlingen för unga kreatörer, Young Lions. Komm är stolta över att vara Sveriges representant för tävlingen för 20:e året i rad och presenterar idag juryn för Young Lions Sweden samt bjuder in branschen till årets prisutdelning den 21 maj.

Nyhet

Nu lanseras CommToAct People – med fokus på social hållbarhet

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknads­avdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknads­- och kommunikations­bransch­en.

Nyhet

26.04.24

Ny hemsida presenterar banbrytande svensk kommunikation

I samband med Guldäggsgalan 25 april, i regi av Komm, Sveriges Kommunikations­byråer, valdes två nya medlemmar in i Platinaakademin, art director Sophia Lindholm och copywriter Martin Ringqvist. Samtidigt öppnade efter nästan två års arbete en ny hemsida som dokumenterar epokgörande svensk kommunikation i form av arbeten av akademins medlemmar, avsedd att vara en inspirationskälla för nya generationer kreatörer och för intresserade i omvärlden.

Nyhet

Tävlingar

Här presenteras alla vinnare i Guldägget 2024

Under torsdagskvällen den 25 april arrangerades den 63:a upplagan av Guldägget. Kvällen leddes av Emma Molin och vi presenterar här samtliga av 2024 års Guldäggsvinnare.

Nyhet

19.04.24

Förtydligande från ICC gällande AI (Nu med svensk översättning)

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.

Nyhet

19.04.24

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Konsumentombudsmannen stämmer företag för reklam av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus) på Tiktok.

Nyhet

18.04.24

Ny medlems­rabatt hos Roughly Right

Roughly Right är ett verktyg som hjälper kreativa byråer hålla koll på lönsamhet i projekt och byråns övergripande ekonomi.

Nyhet

18.04.24

SoMe-reklam för öl förbjuds – otillåtna bilder på annat än produkten

I en dom den 12 april som rör reklam för öl i sociala medier (Instagram) ger Patent- och marknads­domstolen Konsumentombudsmannen (KO) rätt på sju av åtta punkter, medan företaget Poppels Bryggeri AB får rätt på en punkt.

Nyhet

17.04.24

EU inför regler om politisk reklam

De nya reglerna, de flesta med tillämpning fr o m hösten 2025, omfattar transparens och inriktning när det gäller politisk reklam i samband med val, folkomröstningar eller lagstiftningsprocesser på EU-nivå eller i ett medlemsland.