Komms nyhetsbrev #Januari 2024

Vägledning i det nya AI-landskapet, förbud mot specifika miljöpåståenden och hög tid att skicka in era bidrag till den 63:e upplagan av Guldägget!

11 vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Tillsammans med Sveriges Annonsörer har vi lanserat elva vägledande principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation. Framöver kommer vi bevaka utvecklingen och stöttar våra medlemmar i den något snåriga frågan om AI-Genererat innehåll.

Guldägget – Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Skicka in era bidrag idag!

Guldägget belönar årets bästa, mest nyskapande och smartaste kommuni­kation. Syftet är att inspirera skaparna, och visa såväl uppdrags­givare som omvärld den enorma skillnaden mellan medel­måttiga idéer, och kommuni­kation som skapar förändring i stora kliv.

Guldägget bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i 14 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Integrerat, Innovation, Kortare filmer, Längre filmer, PR, och Utomhus.

Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och byrå.

Inlämningen till Guldägget 2024 öppnar torsdag 7 december 2023 kl.09.00 och stänger fredagen den 2 februari kl.17.00

Förbud för specifika miljöpåståenden

EU-parlamentet har antagit direktivet Empowering Consumers for the green transition som förbjuder specifika miljöpåståenden.

Direktivet är ett tillägg till EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder, dvs det direktiv som ligger till grund för vår nuvarande Marknadsföringslag, vilket får till följd att vissa miljöpåståenden, senast inom två år, beroende på implementeringstakten, snart kommer att klassificeras som otillbörliga affärsmetoder och därmed sanktioneras enligt Marknadsföringslagen.

Roger Hatchuel Student Academy 2024

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. Programmet är specialutformat för kommunikationsstudenter mellan 18-25 år som närmar sig examen.

Sedan 2003 har RHSA inspirerat nästa generations kreativa ledare genom kunskap, rätt verktyg och ett nätverk som gör det möjligt att utforska olika kreativa vägar innan det är dags att lämna studentlivet bakom sig och starta sin karriär inom kommunikationsbranschen.

Att vara en del av Roger Hatchuel Student Academy är en fantastisk möjlighet att få träffa studenter från hela världen, få specialanpassade föreläsningar från några av världens bästa kreatörer, utveckla sig själv och få en förstålse för Branschen globalt.  Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter.

Aktuella händelser i kalendern

KOMMS NYHETSBREV

Är du intresserad av vad som händer i kommunikationsbransch­­en och vill få tips på aktuella event, tävlingar & kurser?

Ta del av fler nyheter från Komm!

Ta del av fler nyheter från Komm!

Nyhet

22.08.24

Komms Nyhetsbrev #Augusti 2024

Swedish Content Awards, EFFDay, Best of Cannes och mycket mer.

Nyhet

20.08.24

Det senaste från CommToAct

Komm är initiativtagare till CommToAct, som strävar efter att öka kunskapen och inspirera till handling kring hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en.

Nyhet

20.08.24

Mad Women Academy kurserbjudande – gå 2, betala för 1!

Som medlem i Komm kan du nu, tillsammans med en kollega, få tillgång till MadWomen Academy's internationella och uppskattade utbildning inom DEIB –Diversity, Equity, Inclusion & Belonging - två för priset av en!

Nyhet

13.08.24

Cannes Lions ägare Ascential förvärvar Effie-Awards

"Att föra samman LIONS och Effie är ett kraftfullt bevis kring det faktum att effekt och är kreativitet hänger ihop", säger Phil Thomas, Chief Executive, Ascential och Chair för LIONS.

Nyhet

13.08.24

Content, Content, Content – inlämningen till Swedish Content Awards 2024 är öppen! 

Ta chansen att visa upp Sveriges bästa content tillsammans med oss. Skicka in era bidrag till Swedish Content Awards 2024.

Nyhet

05.08.24

Upphovsrättsintrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg

Patent- och marknads­domstolen beslutar om ersättning om 200 000 kr på grund av upphovsrättsintrång i ABBA-låt för nyttjande i känd influencers Instagram-inlägg.

Nyhet

Maria Ahlgren, Senior Designer / Art Director, Bold Scandinavia / NoA / 05.07.24

Cannes Lions: En inblick i årets Designjury

Årets upplaga av Cannes Lions var visserligen min första, men jag tror inte det finns något bättre sätt att uppleva festivalen på än att sitta i en jury tillsammans med fantastiska bransch­-kollegor från hela världen.

Nyhet

28.06.24

The Anti-Greenwash Guide for Agency Leaders

Creatives for Climate, som är en global NGO, har lanserat 'The Anti-Greenwash Guide for Agency Leaders' för att vägleda byråer i att undvika vilseledande och ogrundade påståenden i marknads­kommunikation.

Nyhet

27.06.24

Integritets­skyddsmyndigheten utfärdar sanktionsavgift på 15 mkr

Integritets­skyddsmyndigheten (IMY) utfärdar en sanktionsavgift på 15 miljoner kronor mot Avanza Bank AB.