Komms medlemsbyrå Prime Weber Shandwick nomineras till Regeringens exportpris för de kulturella och kreativa branscherna

Komm är stolta att meddela att Prime Weber Shandwick är nominerade till exportpriset för de kulturella och kreativa branscherna.

Priset delas ut av regeringen sedan 2017 och uppmärksammar insatser inom svensk export och främjandet av Sverige som ett innovativt och kreativt land. Aktören som tilldelas priset utgör ett särskilt gott exempel inom sitt område och har därmed bidragit till svensk export och till att synliggöra Sverige utomlands. Priset delas ut för insatser under föregående år, dvs under 2023.

Prime Weber Shandwick är den första nominerade kommunikationsbyrån någonsin och är i gott sällskap av bland annat Svenskt Tenn och Toteme.

– Sverige har alltid varit framstående när det kommer till kreativitet och innovation så att detta uppmärksammas av Regeringen är vi fantastiskt glada och stolta för. Samarbetet mellan Visit Sweden och Prime Weber Shandwick inspirerar. Kampanjens mål, att Sverige ska sticka ut i bruset från andra resmål, uppnåddes onekligen med bravur. Stort grattis till nomineringen vill vi önska Prime, säger Linda Nilsson, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.

Nominering

Prime Weber Shandwick startades 1998 och ingår sedan 2014 i det internationella nätverket Weber Shandwick med kontor över hela världen. Bolagets innovativa och kreativa kampanjer har gjort det till ett av Sveriges mest framgångsrika kommunikationsbyråer, belönad med otaliga priser i både Sverige och globalt. 2023 placerade de sig som nummer ett i byråtoppen med flest antal priser i Guldägget. Det var året då vi bland annat lärde oss att diktaturkompensera och förstod att även robotgräsklippare har känslor. Prime ett ljudäventyr för en internationell turistmålgrupp och knöt på ett sinnrikt sätt samman skräck, natur och svensk folktro med destinationsmarknadsföring.

Med kampanjen ”Spellbound by Sweden”, beställd av Visit Sweden, skapade Prime ett ljudäventyr för en internationell turistmålgrupp och knöt på ett sinnrikt sätt samman skräck, natur och svensk folktro med destinationsmarknadsföring.

– Det känns otroligt roligt både för oss som enskild byrå, och som en del av vår bransch att motta den här nomineringen. Sverige är en kreativ stormakt inom kommunikation och vinner oproportionerligt många priser. Att en kommunikationsbyrå blir uppmärksammad på det här sättet ser jag som ett erkännande för de insatser vår bransch gör för Sverigebilden, säger Johan Dyrendahl, VD på Prime Weber Shandwick och styrelseledamot i Komm.

Samtliga nominerade

  • Design: Svenskt Tenn
  • Litteratur: Liv Strömquist
  • Media- och kommunikation: Prime Weber Shandwick
  • Mode: Toteme
  • Scenkonst: Virpi Pahkinen

Senast uppdaterad 27.06.24

Publicerad 30.05.24