Felicia Niklasson på Yrgo i Göteborg tilldelas Roger Hatchuel Student Academy Stipendiet

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike.

Programmet är specialutformat för kommunikationsstudenter som närmar sig examen.

Hej Felicia, och stort grattis. Vill du berätta lite mer om dig själv och vad som driver dig som kreatör?

Stort tack! Absolut, jag är en 23-årig göteborgare som för lite mer än ett år sedan började studera till AD på Yrgo. Det som varit min största lärdom från det här året är insikten i hur otroligt roligt jag tycker det är att vara kreatör. Jag har verkligen lyckats hitta det yrke som bokstavligen får mig att skratta varje dag. Det är högt och lågt, det är engagerande och det är utmanande. Samtidigt har idrott varit en jättestor del av mitt liv och på många sätt påminner kreatörsrollen om hur jag har upplevt idrotten. Det gör att jag känner mig väldigt hemma. Så jag är tacksam över att min tävlingsinriktade, nyfikna, envisa och lagspels-rutinerade hjärna hittat sin plats i arbetslivet.

Vad fick dig att vilja bli Art Director?

Under gymnasiet var jag omringad av klasskamrater som skulle bli läkare, jurister och ingenjörer – påverkad av min omgivning tänkte jag att det skulle jag nog också bli. Men 2020 blev ju minst sagt ett oförutsett år som inkräktade på mina planer, något jag kan vara tacksam över såhär i efterhand. Det gjorde att jag fick en paus från den akademiska världen och kunde hitta tillbaka till en mer kreativ plats. När jag var yngre spenderade jag varje vaken stund med ett nytt kreativt projekt och man kan utan överdrift säga att ”pyssla” var ett stort intresse i min barndom. Så på den vägen gled jag in på grafisk design och efter några kurser och en konstnärlig termin på folkhögskola landade jag i en ansökan till Art Director på Yrgo.

Vilka eller vilket varumärke inspirerar dig?

Jag tycker att Reportrar utan gränser har gjort både vassa och kloka kampanjer. Det smarta som blir självklarheter i många av idéerna har absolut varit en stor inspirationskälla.

Vad är ditt drömjobb eller drömuppdrag?

Det är alltid kul med modiga avsändare som provocerar lite, som känns kaxiga och självklara. Där tycker jag oftast att icke-kommersiella organisationer med tydliga budskap likt Reportar utan gränser är bäst på att på ett slagkraftigt sätt få fram sina budskap. Det hade varit en ynnest och en lärorik utmaning att försöka lyfta viktiga frågor till nya målgrupper för organisationer som Talita, IQ eller Amnesty. På den kommersiella sidan av myntet tycker jag att modevärlden är fascinerande i hur likriktig den är. Samtidigt finns det många nya svenska varumärken som jag personligen tilltalas av. Många har en lite annorlunda och spännande inställning. En favorit är UNNA som har en bra story och tilltalande budskap. Jag hade gärna haft en fot med i att få det varumärket att växa.

Vad ser du mest fram emot med Roger Hatchuel?

Det internationella utbytet ska bli jättespännande. Det ska bli kul att få höra olika vinklar och se vilka skillnader och likheter som finns i tankesätten kring reklam och kommunikation. Förhoppningsvis får man med sig nya infallsvinklar och tankar hem. Så det ser jag mest fram emot! Sen tycker jag att AI och möjligheterna med det är väldigt intressant så jag hoppas på att få höra massa spännande kring det från kloka personer.

Senast uppdaterad 19.03.24

Publicerad 19.03.24

Cannes Lions

Roger Hatchuel Student Academy

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. Programmet är specialutformat för kommunikations­studenter som närmar sig examen.