Cannes Lions: En inblick i årets Designjury

Årets upplaga av Cannes Lions var visserligen min första, men jag tror inte det finns något bättre sätt att uppleva festivalen på än att sitta i en jury tillsammans med fantastiska bransch-kollegor från hela världen (förutom som vinnare möjligtvis). Det har varit så otroligt inspirerande och lärorikt att diskutera design ur så många olika perspektiv – jag älskade varje sekund.

Överlag höll årets bidrag väldigt hög kvalitet – enbart en stark idé eller ett utmärkt hantverk räckte inte hela vägen i år. 

Årets design jury tittade framförallt efter bidrag som på olika sätt väckte känslor och som på ett enkelt och självklart sätt använde design för att lösa problem. Äkthet diskuterades mycket liksom förhållandet mellan bidrag och avsändaren. Även om det allvarsamma världsläget uppmärksammades i flera bidrag kunde vi se optimism och lekfullhet i många lösningar vilket känns hoppfullt. Vi såg flera bidrag som gick längre än det visuella, tog in flera sinnen och skapade upplevelser utöver det förväntade. Vi kunde också se att många stora företag öppnat upp för regelbrott kring det allra heligaste – logotypen.

Jag hade såklart gärna sett fler svenska bidrag på shortlist och framförallt bland medaljörerna men vi får helt enkelt ta nya tag nästa år. Själv känner jag mig otroligt tankad på ny energi och motiverad att gå tillbaka till jobbet och leverera!

Årets Grand Prix Vinnare – SightWalks

Senast uppdaterad 05.07.24

Publicerad 05.07.24

Tävlingar

Cannes Lions

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande kommunikations­tävlingen, och samlar deltagare från hela världen.