Anmälan till Young Lions har öppnat

TV4 fortsätter att satsa på branschens unga talanger och går återigen in som partner för Young Lions Sverige 2024

Idag öppnar anmälan till 2024 års Young Lions tävling. Sveriges Kommunikationsbyråer, som har arrangerat tävlingen sedan 2003, är glada att återigen ha med TV4 som partner i denna prestigefyllda och uppskattade tävling för unga kreatörer.

Det har äntligen blivit dags att öppna upp anmälan till Young Lions 2024. Samarbetet mellan TV4 och Komm kring tävlingen sker för fjärde året i rad och bygger på en delad uppfattning om vikten av att premiera unga kreatörer som lyckas beröra och engagera genom ett gediget hantverk. 

Tävlingskategorierna 2024 är Media, Film, Design och Digitalt. Den 12 april släpps briefen och årets ideella organisation offentliggörs. 

Tävlingen går ut på att efter en given brief skapa exempelvis en varumärkesidentitet, digital-kampanj, film eller medieplan beroende på vilken kategori man väljer att tävla i. För att tävla krävs det att man är 30 år eller yngre och man tävlar i team om två personer, antingen från samma eller olika byråer/företag. Ett team per kategori belönas och dessa fyra team får representera Sverige i den internationella tävlingen i Cannes i sommar. Alla svenska belönade team kommer tack vare TV4 erhålla Cannes Lions pass för att kunna delta med full access under hela festivalveckan. 

Prisutdelningen sker i TV4-huset den 21 maj och blir ett tillfälle för branschen att träffas och inspireras av nästa generations kreatörer. 

Viktiga datum 

27 mars – anmälan öppnar
12 april – briefen släpps (9 dagar till deadline)
21 april – deadline
21 maj – prisutdelning i TV4 huset, Stockholm
17-21 juni – Cannes Lions Festival of Creativity

Senast uppdaterad 27.03.24

Publicerad 27.03.24

Tävlingar

Young Lions

Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella Young Lions-tävlingen, som ingår i Cannes Lions. Tävlingen vänder sig till kreatörer upp till 30 år som jobbar på byrå.