ICC: Kurs – Ansvarsfull kommunikation om Miljö och Klimat

Hållbarhets-kommunikation måste vara, hmm …just det – hållbar!

KOMMs årsrapport 2021

Lansering av nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor / Nya Huvudrekommendationer för upphandling

Svart på vitt – En studie av reklamens förmåga att spegla sin samtid åren 2015 –2020

Handbok – Så upphandlar du effektskapande kommunikation enligt LOU.

Bli medlem i Sveriges Kommunikationsbyråer!

Guldägget – Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Den startade 1961 och är därmed också Sveriges äldsta.

Välj en ARU-Certifierad byrå

Nyheter

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga. Profilerna tar nu ställning för att sluta retuschera bilder och kommer också att framföra krav på […]

Nyheter

Uppdaterade rekommendationer för ansvarsfull alkoholreklam

Mot bakgrund av nya rättstolkningar av alkohollagen har branschens rekommendationer gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker uppdaterats (1 oktober 2022). De mest framträdande förändringarna gäller tillämpningsområde och tolkning av bildregeln. Uppdateringen görs mot bakgrund av bland annat de domar som kommit från Patent- och Marknadsöverdomstolen och Högsta Domstolen under 2021.

Nyheter

Ny dom: Eko-märkningar måste förklaras i reklamen

I takt med konsumenternas ökade miljöintresse har reklam med miljöbudskap och miljömärkningar blivit allt vanligare. Men det kan vara svårt att veta vad orden och märkningarna betyder och vilka krav lagen ställer på miljöbudskap. Konsumentombudsmannen, KO, har därför drivit ett mål i domstol för att få fram praxis. Läs pressmeddelandet i sin helhet här.

Nyheter

Från 1 september blir det tuffare krav på marknadsföring och information samt hårdare sanktioner

Den 1 september 2022 blir det tuffare krav på marknadsföring och information. Det innebär också hårdare sanktioner. Här är några av de viktigaste nyheterna: Stopp för ”fejkreor” –En ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av det […]

Nyheter

ICC:s kurs i ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

För att säkerställa att företag och organisationer har rätt verktyg för att bedöma när och hur miljöpåståenden kan användas i marknadskommunikation har advokatfirman MarLaw, på uppdrag av ICC Sverige, Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) utvecklat en digital utbildning.  Utbildningen är 1,5 timme lång och under den tiden får deltagarna en grundläggande introduktion i befintliga regler och riktlinjer på området. […]