Söndag & måndag i Cannes
Maja och jag tog morgonflyget 06.55 med ca 30 andra morgonpigga branschkollegor.
Väl på plats hämtade vi upp lägenhetsnycklar, installerade oss och tog oss ner till Le Goeland dar vi lunchade med gänget från Berghs bla Pär Lager och Digge Zetterberg Odh och Posten bland annat Carin Ivrell som ju är en av våra huvudsponsorer till Guldagget.
Sedan var det dags att hämta festivalpass på palatset, springer på generalen Philip Thomas som, precis som vi, är glad for att det omgjorda kosystemet fungerar mycket bättre i år, samt att vi sajnar in oss på wi-fi nätet som till min glädje fungerade utmärkt.
På eftermiddagen träffas jag och Anna Serner för att fila på det sista innan dag ett på vårt Print Seminar ; Print Dissection. Vi möter upp deltagarna utanför festivalpalatset och går tillsammans upp till terassen därr vi ska vara. Matias Palm-Jensen är vänlig och ger oss 16 personer en introduktion till samtalet vi för idag. Gästerna är representanter från bland annat Akestam Holst, Saatchi&Satchi, Storåkers, Cabumba, GP, Getty Images med flera. Och samtalet kretsar kring varför svensk kreativitet i print inte vill nå samma höjder som exempelvis våra digitala lösningar. Innan vi avslutar den två timmar långa sessionen har vi alla fatt uppdraget att kolla de internationella bidragen i print och välja ut våra vinnare. Och sedan diskutera det till frukost på tisdag.
Idag måndag har jag varit och sett två spännande seminarier, dels BBDO och Microsoft som talar inför fullsatt sal och så det superintressanta seminariepasets av Malcolm Gladwell, mannen bakom Tipping Point bla. Han håller full show om The tweekers och om de fantastiska 2orna. Det är inte the innovators som lyckas fullt ut, utan de som tar innovationerna och tweekar och implementerar dessa som blir de verkliga hjältarna Lex Steve Jobs, vars besök på Xerox Park och synen av deras ikoner/mus med hjalp av Steves Tweekande blev en historisk vändpunkt för användarna och … hans egen plånbok!
Följ mig och förbundet på Facebook
Thomas Brenemark Storåkers McCann och Kenneth Adenskog Åkestam Holst.
Microsoft och BBDO