Pressmeddelande FRÅN KOMMS VALBEREDNING – 17 maj 2019
Vår bransch står inför en stor omställning, där skiftande kundbehov – och anpassning därtill – kommer att vara av stor vikt för våra medlemsbyråer. Vi måste förstå medier i förändring. Vi måste förstå var vi passar in när kunder bygger egna inhouse-lösningar. Vi måste förstå var vi tillför våra kunder störst värde, inte minst när vi får fler konkurrenter utanför det vi sett som vår bransch. Vi har dessutom bara sett början av digitaliseringens effekter.
För att navigera rätt bland dessa nya förutsättningar behöver vi en styrelseordförande med erfarenhet även utanför byråvärlden, som med trovärdighet kan representera hela kommunikationsbranschen och som också är en duktig styrelseledare. Valberedningen kommer på nästa årsmöte den 24/5 därför föreslå Helena Westin som ny ordförande för KOMM efter avgående David Orlic.
Helena Westin har en gedigen erfarenhet från kommunikationsbranschen både som senior medarbetare, ägare och styrelseledamot i flera olika medlemsbyråer. Bl a har hon varit senior projektledare och VD för Paradiset DDB, delägare och strateg på mediabyrån Tre kronor samt styrelseledamot i bl a contentbyrån Spoon, varumärkesbyrån Identity Works samt PR-byrån Jung. Hon har vunnit flera guld- och silverägg, internationella priser samt själv varit flitigt anlitad jurymedlem.
Dessutom har Helena en gedigen erfarenhet även från köparsidan med ledande positioner på bla Aftonbladet/Schibsted, mobiloperatören 3 samt Penninglotteriet/Svenska Spel. Hon har tidigare också haft publika ledarroller som t ex som general för Pridefestivalen. Helena har under nästan 30 år varit verksam i kommunikationsbranschen i olika roller och hon arbetar i dag på styrelsenivå i såväl bolag som SVT som i medlemsbyråer och fungerar även som rådgivare åt byråledare. Sammantaget ger det en unikt bred kompetens både från olika delar av branschen men också av förändringsledarskap. Därför är Helena Westin också valberedningens kandidat som ny ordförande.
Vid årsmötet ska ytterligare två ledamöter till styrelsen utses och här föreslås följande:
Adam Ulvegärde, Art Director Forsman & Bodenfors
Adam Ulvegärde började på F&B 2007. Sedan dess har AdAge utnämnt honom till en ”Creative You Should Know” och vunnit de finaste valörerna i alla internationella reklamtävlingar inklusive ett Titan-lejon i Cannes. The Gunn Report har utsett hans jobb till ”Best Digital Campaign in the World 2010” och Forbes har kallat en av hans kampanjer ”One of the best social media campaigns of all time”. Hans kunder är bland annat, IKEA, TELIA, Volvo Cars, Volvo Construction och Generation Pep. Innan försäljningen till MDC var han delägare i byrån och sitter nu i styrgruppen för F&B.
Tobias Franzén, VD The Amazing Society
Tobias Franzén är grundare och VD för The Amazing Society som kallar sig för en Social First-byrå. TAS har på kort tid vuxit till femtio anställda och har en byråomsättning på 100 miljoner kr. Tobias arbete fokuserar på att utveckla en byrå som tar ansvar för social hållbarhet genom att påverka branschen att skapa kommunikation som är inkluderande och modern.
Med vänlig hälsning
KOMMs Valberedning