Miami Ad School Europe
En student om Miami Ad School Europe
Det är en måndag i början av mars. Solen skiner och även fast datumet säger annat så
luktar det sommar och träden blommar i rosa. Det är sista veckan på min andra termin
på Miami Ad School Europe och dagen då Face2Face börjar. De sista presentationerna
innan vi går på 3 veckors lov. Det har krävts jobb dygnet runt, ryggont och en söndermosad
hjärna. Men nu, lagom till att värmen svept över Hamburg, har jag avslutat min andra termin.
Min klass består av 13 personer. Copywriters och Art Directors, från världens alla hörn.
Jag lär mig lika mycket av dem som jag gör av mina lärare, varje dag. Vi backar upp
varandra när det är tungt och dansar med varandra när det är lätt. Tillsammans kommer
vi gå totalt åtta terminer (á tio veckor), varav tre spenderas ute på praktik. På listan av
byråer vi kan ansöka till finns t.ex. Droga5 i New York, Ogilvy i Sao Paolo och Le Bureau i
Stockholm. Lärarna på skolan är en bunt genier som på något sätt får oss att tänka annorlunda,
nytt och fritt i allt vi gör. De är creative directors, fotografer, typografer, komiker (ja, vi tar en
kurs i stand up comedy) etc. För att imponera krävs det mycket jobb och tid och det är ofta
man bara vill lägga sig på golvet och ge upp. Men – när det klickar så känns det helt fantastiskt.
När jag ser tillbaka på de två terminer jag gått hittills så är det rätt så fantastiskt hur mycket
jag och resten av mina klasskamrater lärt oss och utvecklats under så kort tid. Om det
fortsätter så här så tvekar jag inte en sekund på att vi kommer kunna gå hur långt vi vill.
Så se upp, för en ny generation reklamare är på väg och vi kommer inte vara rädda för att
skaka om i båten.
Frida Regeheim
Student på Miami Ad School Europe i Hamburg