Mad Women- A Herstory of Advertising
När Christina Knight, en av Sveriges mest framstående Creative Directors, insåg att alla de böcker hon läst om sin
bransch handlade om och var skrivna av män började hon skriva en annan historia: herstory. Resultatet är en unik
bok med berättelser, erfarenheter och råd från några av världens främsta kvinnor inom reklam, kommunikation och
design; förebilder från en av samtidens mäktigaste branscher.
– När jag undervisar får jag alltid frågan om hur det är att vara kvinna i min bransch och hur jag orkat stanna kvar så
länge. Unga kvinnor som jag är mentor åt undrar ofta var de kan hitta reklamkvinnornas erfarenheter och historia.
Det är uppenbart att det finns en brist på synliga, inspirerande kvinnliga förebilder. Det var helt enkelt dags för den
här boken, säger Christina Knight som till vardags är verksam som Creative Director på Stockholmsbyrån INGO –
Ogilvy & Grey.
Mad Women – A herstory of advertising är framtagen i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!).
Mad Women är ett starkt och inspirerande startskott för att följa upp vår stadgeändring 2012 som ger mandat att aktivt
stötta medlemsföretag i att skapa en god och jämställd arbetskultur med fokus på ledarskap, arbetsvillkor och
lönenivåer. Jag tror på förebilder som bästa praxis – som inspiration, tankeväckare och vägledare för unga talanger som tänker sig ett yrkesliv i vår bransch. Så jag vill säga: tack Christina för att du gör vår bransch bättre för oss alla,
säger Jessica Bjurström, VD på Komm!
Köp boken på:
Adlibris
Bokus
Madwomen.nu
Ett urval av artiklar om boken:
Lördagsintervjun med Christina Knight, Resumé
“Branchen är full av män i toppluva”, SvD Näringsliv
Christina Knight medverkade under “The 3% Conference” i San Fransisco i september. Som utsänd reporter åt Komm
skrev hon flera blogginlägg och artiklar.
“Så skapar vi jämställdhet i reklambranschen”
“Konferensen som måste byta namn”
“Gender är en global branschfråga”