Här är alla nominerade i årets 100-wattare
35 kampanjer nomineras i årets 100-wattare – tävlingen som belönar reklam som fungerar.
Dessutom tävlar 22 kampanjer i kategorin Långsiktig Varumärkesvård.Tävlingen arrangeras
av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Vinnarna utses på prisutdelningen
på Münchenbryggeriet i Stockholm den 1 december.
Nominerade i kategorin internationell reklam (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- EG Electronics, Operation Odense, Dear Friends
- Electrolux, Your Time To Shine, Lowe Brindfors
- Husqvarna, Evolution, Ehrenstråhle BBDO
- Nike, Nike Take STHLM, MTV Brand Solutions/Mindshare Sweden
- Swedbank, Relationsbanken, Lowe Brindfors
- Unilever – Magnum, Pleasure Hunt, Lowe Brindfors
Nominerade i kategorin konsumentreklam (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- Apoteket, Apotekets magkampanj, Forsman & Bodenfors
- E.ON, Goodbye Standby, Forsman & Bodenfors
- Folksam, För allt du bryr dig om, Åkestam Holst
- Försvarsmakten, Välkommen till vår verklighet, DDB Stockholm
- Kalles Kaviar Abba Seafood, Vad alla ägg drömmer om, CP+B
- MINI, Mini Getaway, Jung von Matt/Carat
- Pause Ljud & Bild, The Human Jukebox, Åkestam Holst
- Posten, Levande Julkort, Åkestam Holst
- Procordia, Felix Ketchup, Åkestam Holst
- TV4 Fakta, Verkligheten berättar, Volontaire
Nominerade i kategorin producentreklam (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- Dina Försäkringar, Vår modell för en bättre åkeriförsäkring, Tackolov
- Hilanders, En reklambyrå som tror på reklam, Hilanders
- Jernhusen, Centralen Pratar, Garbergs
- Nexans, Dolda Fördelar, Mecka
- Posten, Kom närmare med DR, Åkestam Holst
- Siemens Wind Power AS, Siemens Wind Challenge, Leon
- 3 Företag, Sveriges bästa Reception, MRM Starsky
Nominerade i kategorin samhällsreklam (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- Aluma, Checka in hos en hemlös, The Fan Club
- Friends, Vägen till skolan, Lowe Brindfors
- IQ, Fyllefilter, Deportivo
- Stockholms Stadsmission, Hemlösa Banners, Garbergs
- Stockholms Stadsmission, Hjälp oss bryta en gammal jultradition, Garbergs
Nominerade i kategorin smartreklam (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- Cancerfonden, Rosa Bandet, Pool
- Comviq, Kompissignaler/Maggio, Forsman & Bodenfors
- Pause Ljud & Bild, The Human Jukebox, Åkestam Holst
- Rädda Barnen, Bildkollen, Åkestam Holst
- Stockholms Stadsmission, Hemlösa Banners, Garbergs
- Svenska FN-förbundet, Osjälvisk Status, INGO Stockholm
- YoPlait, Perle de Lait, Jung von Matt
Tävlande kampanjer i kategorin långsiktig varumärkesvård (Annonsör, Kampanjnamn, Huvudbyrå)
- ATG, För att hästar ger allt, Åkestam Holst
- Boxer, Boxer Robert, Abby Norm
- Friskis & Svettis, Varje Funktionär är en kampanj, Friskis & Svettis
- Försvarsmakten, Har du det som krävs – Välkommen till vår verklighet, DDB Stockholm
- ICA, Att vårda en succé, KING
- Kia Motors, Kia Motors 2006-2011, Berntzon Bylund
- Leaf Sverige, Läkerol 100 år, McCann
- Max, Sveriges godaste hamburgare, Storåkers McCann
- Medborgarskolan, Det är något speciellt med våra kursledare, TR
- NetOnNet, Lite sämre lägen, mycket bättre priser, Garbergs
- Norrmejerier, Gör Gott, John Doe Worldwide
- Procter & Gamble, Winning Smile (Vinnande Leende), Gyroh HSR
- Returpack, Pantamera 2003-2010, SWE Reklambyrå
- Rädda barnen, Rädda barnen, Lowe Brindfors
- SAB Miller Brands Europe, Grolsch Block Party, A World Beneath
- Spendrups Bryggeri, LOKA – En källa full av liv, Starcom
- Stadium, Join the Movement, Frankenstein
- Svevia, Svevia 2008-2011, Ehrenstråhle BBDO
- Upplands Motor, Lansering av Upplands Motor i Stockholm, Ehrenstråhle BBDO
- Volkswagen, Rolighetsteorin, DDB Stockholm
- Västerbottensost, Norrmejerier, En vällagrad hemlighet, John Doe Worldwide
- Woc, Disney on Ice, Woc
För mer information kontakta: Jannice Borekull, operativ projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer
Per Rosvall, projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer, E-post: per.rosvall@annons.se
Telefon: 08-545 252 37, 0702-66 15 23.Om 100-wattaren: 100-wattaren belönar reklam som fungerar, det vill säga reklam som har gett bevisad effekt genom hög kreativitet.
I år arrangeras tävlingen för 22:a gången. Sex jurygrupper om vardera tio personer, från annonsörsidan, reklambyråer,mediebyråer
samt undersökningsföretag, bedömer och utser vinnarna för de olika tävlingskategorierna. Prisutdelningen 2011 sker den 1 december.
Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.
