Från 1 september blir det tuffare krav på marknadsföring och information samt hårdare sanktioner
Den 1 september 2022 blir det tuffare krav på marknadsföring och information. Det innebär också hårdare sanktioner. Här är några av de viktigaste nyheterna:
- Stopp för ”fejkreor” –En ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av det nya nedsatta priset.
- Krav på transparens för kundrecensioner – Om företagen lyfter fram kundrecensioner måste de även berätta om, och i så fall hur, de säkerställer att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten.
- Reglering av andrahandsförsäljning av evenemangsbiljetter – Det blir inte längre tillåtet att med hjälp av datorprogram köpa upp stora mängder konsert- eller evenemangsbiljetter för att sedan sälja dem vidare, när begränsningar finns om hur många biljetter var och en får köpa.
- Tydligare vem man e-handlar från – köper du något på nätet så måste det framgå tydligt vem du ingår avtal med och vilka regler som då gäller. Det innebär till exempel att vissa e-handlare måste uppge att de endast förmedlar köpet mellan dig och en annan leverantör och informera om till vem du ska reklamera till.